اگر زمان پول است، این اسکریپت بودجه رایگان تبلیغات گوگل قیمتی ندارد


وقت طلاست.

این یکی از مانتراهای من است و سعی می کنم زندگی ام را با آن اداره کنم.

از آنجایی که من آژانس بازاریابی دیجیتال کوچک خود را اداره می کنم و فقط یک تیم ناب داریم، این را نیز به یکی از ستون های اصلی خود تبدیل کرده ایم.

بنابراین برای من و برای ما به عنوان یک تیم تعجب آور نیست که اتوماسیون همیشه در صدر لیست اولویت ها بوده است.

همچنین به این دلیل است که من همیشه شیفته فناوری و نوآوری بوده ام و معتقدم پیشرفت چیزی است که ما را به سمت بهتر شدن پیش می برد.

به این ترتیب، من به راه‌هایی برای انجام کارها با رویکردی متفاوت نگاه کرده‌ام.

سفر اتوماسیون من با ماکروها و VBA شروع شد

در آن روزگار، من برای یک آژانس مسافرتی آنلاین بزرگ کار می‌کردم و کارم راه‌اندازی کسب‌وکارهای شریک بود. کار تکراری و خسته کننده ای بود. نوعی کار بی پایان “کپی و چسباندن”.

آن زمان بود که وجود ماکروها را کشف کردم.

برای کسانی که چندان آشنا نیستند، ماکروها مجموعه ای از اقدامات هستند که می توانند به عنوان دستورالعمل ثبت شوند.

هنگام پخش، ماکروها به طور خودکار تمام اقدامات و مراحل ضبط شده را دقیقاً به همان ترتیب تکرار می کنند.

یک مزیت این است که می توان آنها را ضبط کرد و در تعداد زیادی از محیط ها استفاده کرد. یکی از رایج ترین موارد استفاده در صفحات گسترده – Excel، Google Sheets و غیره است.

سال‌ها بعد، ما هنوز از ماکروها استفاده می‌کنیم!

حتی با وجود وظایفی که در اداره آژانس دارم، هنوز از کار با حساب‌ها لذت می‌برم – و به‌ویژه از کار کردن با تیم عملیات.

اخیراً مجبور شدیم یک گزارش بزرگ برای یکی از بزرگترین مشتریان خود تکمیل کنیم.

آنها اکسل را بر هر راه حل دیگری ترجیح می دهند و ما مجبور شدیم چیزی را مهندسی کنیم که بتواند داده ها را جمع آوری کرده و “تمیز” کند، آنها را قالب بندی کند و به روشی روشنگر ارائه دهد.

در حالی که جمع آوری داده ها و ارائه آنها کاملاً ساده بود، “تمیز کردن” آن برای حفظ قالب بندی ثابت کمی چالش برانگیز بود زیرا با ده ها هزار ردیف سروکار داشتیم.

اینجاست که ماکروها به کمک آمدند.

مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی که با استفاده از ویژوال بیسیک (VB) ضبط و اصلاح کردم – ماکروهای زبان داخلی هستند – این کار را نه تنها ممکن کرد، بلکه به تکمیل سریع‌تر آن و از بین بردن خطر خطای انسانی کمک کرد.

اتوماسیون = پول

منظور من دقیقاً این است: اگر زمان پول است و اتوماسیون باعث صرفه جویی در زمان می شود، پس اتوماسیون برابر با پول است.

همه در حالی که مزایای اضافی کاهش احتمال اشتباه در طول فرآیند را فراهم می کند.

به راحتی می توان فهمید که چه چیزی شیفتگی من به اتوماسیون را برانگیخته است.

برخی از شما که این ستون را می خوانید ممکن است حتی با یکی از مقالات قبلی من در اینجا در SEJ برخورد کرده باشید: نحوه استفاده از برگه های گوگل برای خراش دادن وب و ساخت کمپین.

در حال تکامل به اسکریپت های تبلیغات گوگل

هزاران اسکریپت تبلیغاتی گوگل وجود دارد که توسط برخی از باهوش ترین ذهن های صنعت ما نوشته شده است. Frederick Vallaeys و Daniel Gilbert، فقط برای نام بردن از یک زوج، از جمله کسانی هستند که من آنها را پیشگامان واقعی اتوماسیون می دانم!

اما با وجود جست و جوی اینترنت، به طور کلی، چیزی پیدا نکردم که بتواند مشکلم را حل کند.

چرا به یک اسکریپت جدید نیاز داشتیم

مشکل من اینجا بود: در آژانس ما، تعدادی مشتری خرده فروشی در صنعت تحویل گل داریم که کسب و کار خود را به صورت آنلاین و از طریق فروشگاه های آجر و ملات خود اداره می کنند.

ما چندین سال است که به بسیاری از این مشاغل در کمپین های تبلیغاتی خود کمک کرده ایم، ما چیزهای زیادی در مورد رفتار مشتری و الگوهای خرید آنها می دانیم.

از این بینش‌ها، ما دریافتیم که مردم معمولاً در روزهای هفته سفارش تحویل گل می‌دهند، اما در آخر هفته‌ها به اندازه کافی آسان است که به مغازه‌ها بروید و یک دسته گل تازه بگیرید.

بنابراین معمولاً می‌توانیم شاهد کاهش هزینه تبلیغات (ROAS) بین بعدازظهر جمعه و یکشنبه بعدازظهر باشیم.

به طور معمول، افراد یکشنبه عصر دوباره آنلاین می شوند و برای دوشنبه سفارش می دهند.

اما علی‌رغم تمام گام‌های شگفت‌انگیزی که گوگل با استراتژی‌های پیشنهاد خودکار انجام داده است (هدف ROAS، به حداکثر رساندن تبدیل‌ها، و غیره)، اکثر این مشتریان برای به حداکثر رساندن عملکرد تبلیغات در آخر هفته‌ها تلاش می‌کنند، در حالی که ROAS آن‌ها در ابتدای هفته به اوج خود می‌رسد. هفته

بنابراین یکی از اقداماتی که انجام داده‌ایم (مطابق با مشتریانمان) این است که با هدایت داده‌های عملکرد آنها، بودجه‌های متفاوتی را در سطح کمپین به هر روز هفته اختصاص می‌دهیم.

به عنوان مثال، ما چیزی شبیه به این را برای دوشنبه خواهیم داشت:

روز پویش بودجه وزن
دوشنبه نام کمپین 1 150.00 دلار 30.00٪
دوشنبه نام کمپین 2 85.00 دلار 17.00٪
دوشنبه نام کمپین 3 162.50 دلار 32.50٪
دوشنبه نام کمپین 4 62.50 دلار 12.50٪
دوشنبه نام کمپین 5 40.00 دلار 8.00٪
جمع 500.00 دلار 100.00%

و بعد برای جمعه به این صورت:

روز پویش بودجه وزن
جمعه نام کمپین 1 70.00 دلار 20.00٪
جمعه نام کمپین 2 87.50 دلار 25.00٪
جمعه نام کمپین 3 140.00 دلار 40.00٪
جمعه نام کمپین 4 35.00 دلار 10.00٪
جمعه نام کمپین 5 17.50 دلار 5.00٪
جمع 350.00 دلار 100.00%

می بینید که نه تنها بودجه کل کمتری داریم، بلکه وزن بندی بودجه متفاوتی نیز بر اساس کمپین داریم.

ما باید بتوانیم بودجه هر کمپین را تغییر دهیم تا هر روز هفته تخصیص متفاوتی داشته باشیم.

در واقع راهی برای خودکار کردن فرآیند مستقیماً از Google Ads با استفاده از قوانین وجود دارد. اگرچه، اگر یک حساب کاربری با تعداد زیادی کمپین دارید، راه اندازی می تواند زمان و تلاش قابل توجهی را ببرد.

به این دلیل که برای به‌روزرسانی مقدار بودجه، یا باید برای هر کمپین، برای هر روز هفته، یک قانون ایجاد کنیم.

از طرف دیگر، باید برای هر روز هفته یک قانون ایجاد کنیم، اما برای هر کمپین یک خط (عمل) متفاوت.

و مهم نیست که چگونه این کار را انجام می دهید، هر یک از این گزینه ها شما را در برابر اشتباهات در طول مسیر آسیب پذیر می کند.

من فرض کردم که داشتن یک صفحه گسترده با تقسیم بودجه، که در آن تخصیص ها را می توان با استفاده از فرمول های ساده محاسبه کرد، آسان تر خواهد بود، و این امر مستقیماً از طریق یک اسکریپت به پلتفرم وارد می شود.

همانطور که اشاره کردم، به طور کلی اینترنت را جست و جو کردم، اما چیزی شبیه به آن پیدا نکردم.

مطمئناً تعداد انگشت شماری از اسکریپت‌های Google Ads وجود دارند که برای مدیریت بودجه نوشته شده‌اند، اکثر آنها برای کنترل هزینه‌ها و محدود کردن فرصت‌های بیش از حد هزینه‌کردن نوشته شده‌اند، اما چیزی که مطابق با نیاز مشتریان ما نباشد.

اسکریپت بودجه تبلیغات گوگل را بر اساس روز هفته وارد کنید

کاری که اسکریپت ما انجام می‌دهد باید تا به حال کاملاً واضح باشد، اما به طور خلاصه، به ما اجازه می‌دهد از Google Sheet برای تنظیم بودجه‌ها بر اساس حساب و کمپین برای هر روز از هفته استفاده کنیم.

سپس از این اطلاعات برای به روز رسانی بودجه روزانه کمپین استفاده می کند.

توجه داشته باشید که این یک اسکریپت در سطح MCC است، بنابراین در صورت نیاز، چندین حساب را می توان از طریق یک سند واحد مدیریت کرد.

از کجا اسکریپت را دانلود و کپی کنیم

استفاده از این اسکریپت کاملا رایگان است و می‌توانید آن را از اینجا دانلود یا کپی کنید.

اسکریپت برای تبلیغات گوگل از GitHubاسکرین شات از Github، دسامبر 2022

نحوه استفاده از اسکریپت

برای استفاده از اسکریپت، ابتدا باید یک کپی از برگه Google ایجاد کنید که برای تغذیه اطلاعات بودجه استفاده می شود.

این کار از طریق این لینک قابل انجام است.

هنگامی که یک کپی از فایل ایجاد کردید، خواهید دید که چهار تب در سند وجود دارد:

  • امروز – برگه ای که در آن، اگر بودجه ای برای روز جاری ایجاد شده باشد، نشان داده می شود و اسکریپت داده ها را برای پردازش به روز رسانی بودجه از آن می گیرد.
  • تخصیص – این برگه ای است که در آن بودجه برای یک، چند یا تمام روزهای هفته تعریف می شود. در اینجا، در صورت نیاز، می توانید از فرمول هایی برای محاسبه مبالغی که به هر روز هفته، هر کمپین و غیره اختصاص می یابد، استفاده کنید.
  • همه چيز – فهرست اصلی تخصیص بودجه. در تئوری، این برگه می‌تواند اضافی باشد، اما ما آن را اضافه کردیم تا راهی برای بررسی مجدد اینکه بودجه‌ها به درستی تقسیم و تخصیص داده شده‌اند، داشته باشیم. مگر اینکه تغییراتی در فرمول‌ها ایجاد شود، این برگه باید حفظ شود، زیرا داده‌های موجود در برگه امروز از اینجا درخواست می‌شوند.
  • تغییر گزارش – آخرین برگه، جایی که تغییرات پس از اعمال ثبت می شوند. اگر تغییری ایجاد شده باشد، در اینجا تخصیص بودجه قبلی و جدید را نشان می دهد.
برگه اکسل بودجه تبلیغات گوگلعکس صفحه از Google Sheets، دسامبر 2022

مرحله بعدی نصب اسکریپت است

همانطور که گفته شد، این یک اسکریپت MCC است.

در تبلیغات گوگل، باید به ابزارها و تنظیمات > اعمال توده > اسکریپت ها:

اسکریپت MCCاسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲

از آنجا، روی نماد مثبت (+) کلیک کنید تا یک اسکریپت جدید اضافه کنید.

اسکریپت MCC اسکریپت جدید اسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲

برای اینکه این اسکریپت به درستی کار کند، باید مطمئن شوید که “تجربه اسکریپت های جدید” فعال است (به بالا مراجعه کنید).

سپس باید چند خط کد را که به طور پیش فرض در سند وجود دارد حذف کنید:

اسکریپت MCCاسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲

در این مرحله، می‌توانید فایلی را که کپی کرده‌اید از Gistub ما پیست کنید:

بودجه تبلیغات گوگل در روز هفتهاسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲

سفارشی کردن اسکریپت

قبل از استفاده از اسکریپت، باید دو متغیر را تغییر دهید. این به اسکریپت اجازه می دهد تا بداند اطلاعات بودجه را از کجا باید تهیه کند و تغییرات اعمال شده را در کجا ثبت کند.

دو متغیر عبارتند از:

  • var sheetId = ‘ADD-THE-GOOGLE-SHEETS-ID-HERE’
  • var logSheet = SpreadsheetApp.openById(‘ADD-THE-GOOGLE-SHEETS-ID-HERE’).getSheetByName(‘change log’)

در آنجا باید ADD-THE-GOOGLE-SHEETS-ID-HERE را با شناسه برگه Google سندی که قبلاً ایجاد کردید جایگزین کنید:

بودجه تبلیغات گوگل در روز هفتهعکس صفحه از Google Sheets، دسامبر 2022

اجرای اسکریپت

شما تقریباً آماده اجرای اسکریپت هستید، اما توجه داشته باشید که قبل از اینکه بتواند هر گونه تغییری ایجاد کند، باید مجوز بدهید:

حساب های تبلیغاتی گوگلاسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲

هنگامی که از اعتبار خود برای اجازه دادن به اسکریپت برای عمل از طرف شما استفاده کردید، یک پیش نمایش سریع اجرا کنید تا مطمئن شوید همه چیز همانطور که انتظار می رود کار می کند.

در این مرحله، اگر بودجه‌هایی برای روز جاری در برگه Google Sheet با نام «امروز» تخصیص داده شده باشد، هنگام اجرای پیش‌نمایش اسکریپت چیزی شبیه به این خواهید دید:

اسکرین شات اسکریپت تبلیغات گوگلاسکرین شات از Google Ads، دسامبر ۲۰۲۲

در حالی که در برگه Google Sheet به نام “گزارش تغییرات” چیزی شبیه به این خواهید دید:

Google Sheetsعکس صفحه از Google Sheets، دسامبر 2022

همه تغییرات به درستی اعمال و ثبت شده است!

آخرین کاری که باید انجام دهید این است که فیلمنامه را زمان بندی کنید.

بسته به نیازتان، می‌توانید به آن اجازه دهید روزانه یا فقط در روزهایی که می‌خواهید تغییرات را اعمال کند، اجرا شود.

نتیجه

درست مانند سایر اسکریپت‌های Google Ads که به طور منظم استفاده می‌کنیم، این به تیم ما کمک کرده است تا فرآیندها را ساده‌تر کند و از اتوماسیون برای آزاد کردن زمان و منابع استفاده کند.

این امر آژانس ما را قادر می سازد تا روی کارها و وظایف استراتژیک بیشتری تمرکز کند.

امیدواریم، فشار برای نوآوری و یافتن راه‌های بهتر کار، به همان اندازه که به ما انگیزه می‌دهد، به شما انگیزه خواهد داد.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: BestForBest/Shutterstock





منبع