تجربه کاربری چیست؟ طراحی چگونه برای سئو مهم است


تجربه کاربری پایه و اساس قابلیت استفاده یک سایت است، و این جنبه ای از سئوی درون صفحه است که بسیاری از افراد نادیده گرفته می شوند.

اگر سایت شما فاقد تجربه کاربری مثبت و سهولت استفاده است که کاربران نهایی برای پیمایش سایت شما نیاز دارند، بازدیدکنندگان را به سمت رقبای خود سوق خواهید داد.

در این راهنما، تجربه کاربری (UX)، انواع تجربیات، تفاوت بین UI و UX و چرایی اهمیت آن برای سئو را خواهید آموخت.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

UX نحوه تعامل افراد با وب سایت شما است.

شما همچنین خواهید دید که این عبارت برای محصولات استفاده می شود، اما ما در حال حاضر به شدت بر روی وب سایت ها تمرکز می کنیم.

اگر یک طراحی رابط کاربری بصری داشته باشید، کاربران برای گشت و گذار در سایت شما و یافتن اطلاعات مورد نظرشان راحت تر خواهند بود.

اگر یک محصول دیجیتال مانند راه حل SaaS دارید، این تعامل در محصول دیجیتال شما نیز رخ خواهد داد.

تجربه کاربری چند چیز را به همراه دارد:

به طور خلاصه، تجربه کاربری می تواند تجربه مثبتی را با وب سایت شما ارائه دهد – یا می تواند منجر به ناامیدی در بین کاربران شود.

توجه داشته باشید: قابلیت استفاده طراحی UX نیست. این جزء UX است که با طراحی کار می کند تا تجربه ای را که کاربران شما می خواهند ایجاد کند.

انواع تجربه کاربری چیست؟

ارزیابی تجربه کاربر باید به سه نوع طراحی UX توجه کند تا نیازهای کاربر نهایی را به بهترین شکل درک کند.

سه نوع UX عبارتند از:

  • اطلاعات: یکی از جنبه های استراتژی محتوا که نادیده گرفته می شود، معماری اطلاعات است. زمان باید صرف نحوه سازماندهی و ارائه اطلاعات در یک سایت شود. جریان کاربر و ناوبری باید برای همه اشکال اطلاعاتی که ارائه می کنید در نظر گرفته شود.
  • اثر متقابل: سایت شما دارای یک الگوی طراحی تعامل است – یا روش خاصی که کاربران با سایت تعامل دارند. اجزای یک سایت که تحت نوع تعامل UX قرار می گیرند شامل دکمه ها، رابط ها و منوها هستند.
  • طراحی بصری: ظاهر و احساس برای کاربر نهایی مهم است. شما می خواهید که وب سایت شما بین رنگ، تایپوگرافی و تصاویر خود انسجام داشته باشد. رابط کاربری (UI) تحت این نوع UX قرار می گیرد، اما مهم است که توجه داشته باشید که UI با UX قابل تعویض نیست.

تفاوت بین UI و UX چیست؟

در مورد UX و UI، مهم است که درک محکمی از تفاوت بین این دو داشته باشید تا تجربه کاربر را بهتر درک کنید.

رابط کاربری

طراحی UI عناصر بصری سایت شما است، از جمله:

عناصر بصری در سایت شما بخشی از رابط کاربری هستند.

UI قطعا تا حدی با UX همپوشانی دارد، اما آنها یکسان نیستند.

استیو کروگ همچنین یک کتاب عالی در مورد قابلیت استفاده دارد، با عنوان “مرا مجبور نکن فکر کنم، بازبینی شده: یک رویکرد منطقی برای استفاده از وب.” این کتاب برای اولین بار در سال 2000 منتشر شد، و امروزه این کتاب در رتبه اول پرفروش قرار دارد.

بینش استیو مربوط به بیش از 20 سال پیش (اگرچه ما اکنون در نسخه سوم کتاب هستیم) دستورالعمل هایی را در مورد قابلیت استفاده ارائه می دهد که عبارتند از:

  • دسکتاپ.
  • سیار.
  • راحتی در استفاده.
  • طرح بندی ها
  • همه چیز UX.

اگر این کتاب چیزی در مورد قابلیت استفاده به شما یاد می دهد، تمرکز بر ناوبری بصری است. ناامید کردن کاربران وب سایت دقیقا برعکس یک تجربه کاربری خوب است.

تجربه ی کاربر

UX روی UI و نحوه کار کاربر:

  • با سایت خود تعامل داشته باشید.
  • در طول تعامل احساس کنید.

یک لحظه به گوگل فکر کنید.

یک صفحه فرود ساده که از نظر بصری جذاب است، اما ماهیت اسپارتی دارد، چهره اینترنت است. از نظر UX، گوگل یکی از بهترین سایت های جهان است، اگرچه فاقد رابط کاربری تماشایی است.

در واقع، رابط کاربری باید کاربردی و جذاب باشد، اما UX چیزی است که بیش از همه برجسته خواهد شد.

تصور کنید که جستجویی را در گوگل انجام داده اید و نتایج اشتباهی را نشان می دهد یا یک دقیقه طول می کشد تا یک پرس و جو اجرا شود. در این مورد، حتی زیباترین UI هم UX ضعیف را جبران نمی کند.

لانه زنبوری تجربه کاربری پیتر مورویل یکی از نمونه‌های بارز چگونگی فراتر از قابلیت استفاده ساده و تمرکز بر UX به روش‌های جدید و هیجان‌انگیز است.

لانه زنبوری شامل چندین نقطه است که همگی برای به حداکثر رساندن تجربه کاربر ترکیب شده اند. این وجوه عبارتند از:

  • در دسترس.
  • معتبر
  • مطلوب.
  • قابل یافتن
  • قابل استفاده
  • مفید.
  • با ارزش

وقتی روی همه این عناصر تمرکز کنید، تجربه کاربری را به طرز چشمگیری بهبود خواهید بخشید.

چرا تجربه کاربر برای سئو مهم است؟

در این مرحله، متوجه می شوید که UX برای بازدیدکنندگان و مخاطبان سایت شما بسیار مهم است.

زمان، تجزیه و تحلیل و اصلاحات زیادی باید صرف طراحی UX شود. با این حال، دلیل دیگری برای تغییر توجه شما به تجربه کاربر وجود دارد: SEO.

به‌روزرسانی تجربه صفحه Google

هنگامی که به‌روزرسانی تجربه صفحه Google به طور کامل منتشر شد، تأثیری بر وب‌سایت‌هایی داشت که تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌کردند.

به‌روزرسانی تجربه صفحه اکنون به آرامی برای دسک‌تاپ منتشر می‌شود. تا پایان مارس 2022 تکمیل خواهد شد. درباره به‌روزرسانی بیشتر بدانید: https://t.co/FQvMx3Ymaf

— مرکز جستجوی Google (@googlesearchc) 22 فوریه 2022

جنبه‌های مختلف UX بخشی از فاکتورهای رتبه‌بندی به‌روزرسانی هستند، از جمله:

  • تبلیغات سرزده
  • Core Web Vitals.
  • امنیت HTTPS

می‌توانید یک گزارش Core Web Vitals را در اینجا اجرا کنید و اصلاحاتی را برای برآورده کردن این الزامات انجام دهید. علاوه بر این، باید بدانید که آیا سایت شما دارای تبلیغات مزاحم است که کاربران را عصبانی می کند و آیا سایت شما فاقد HTTPS است.

عملکرد صفحه برای بهبود SEO شما کار می کند. تحقیقات گوگل نشان می دهد که تمرکز بر UX می تواند:

  • رها شدن سایت را تا 24 درصد کاهش دهید.
  • تبدیل های وب را بهبود بخشید.
  • میانگین بازدید از صفحه در هر جلسه را تا 15 درصد افزایش دهید.
  • افزایش درآمد تبلیغاتی تا 18 درصد یا بیشتر.

زمانی که برای بهبود UX سایت خود وقت صرف می کنید، از رتبه های بالاتر، رها شدن صفحات کمتر، تبدیل های بهبود یافته و حتی درآمد بیشتر بهره مند می شوید.

بعلاوه، بسیاری از اقدامات برای بهبود UX نیز اجزای حیاتی سئو داخلی سایت هستند، مانند:

  • استفاده مناسب از هدر
  • افزودن لیست به محتوای خود
  • استفاده از تصاویر
  • بهینه سازی تصاویر برای بارگذاری سریعتر
  • پر کردن شکاف های محتوا با اطلاعات مفید.
  • کاهش «کرک محتوا».
  • با استفاده از نمودارها
  • تست قابلیت استفاده در دستگاه ها

وقتی UX را بهبود می‌دهید، تجربه مثبتی برای کاربران ایجاد می‌کنید و در عین حال بسیاری از پایه‌های سئو داخلی وب‌سایت خود را نیز بهبود می‌بخشید.

نظرات نهایی

تجربه مشتری باید فراتر از طراحی ساده وب ریسپانسیو باشد.

قانون هیک حکم می‌کند که وقتی انتخاب‌های بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهید، رسیدن به تصمیم بیشتر طول می‌کشد. احتمالاً خودتان هنگام خرید آنلاین و یافتن صدها گزینه این را دیده‌اید.

هنگامی که افراد وارد سایت شما می شوند، به دنبال پاسخ یا دانش هستند – نه سردرگمی.

تحقیقات کاربر، آزمایش قابلیت استفاده، و بازدید مجدد از طراحی تجربه کاربر اغلب به شما کمک می‌کند تا به برآوردن الزامات SEO طراحی نزدیک‌تر شوید و در عین حال بازدیدکنندگان (یا مشتریان) خود را راضی‌تر نگه دارید.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: NicoElNino/Shutterstock





منبع