درس ۱. سئو چیست؟

در این جلسه بهصورت عمومی درباره روش تعیین استراتژی، برنامهریزی و تهیه تقویم عملیاتی برای مدیریت یک پروژه سئو، ارائه میشود. در نهایت در آخرین جلسه از درس اول به تعیین استراتژی سئو میپردازیم. در جلسه دوم از درس ۱ دوره مقدماتی آموزش سئو، مفصلتر و دقیقتر درباره معماری موتورهای جستجو و اهمیت آنها، نکات لازم را مطرح کردهایم. الگوریتمها روش رفتار موتور جستجو را توضیح میدهد؛ و هرکدام برای پوشش هدفی مشخص و البته دستیابی به هدف والای موتور جستجو طراحی شدهاند. یک موتور جستجو از چند بخش تشکیل شده است. در درجه اول شامل یک یا چند مدل ربات خزنده است. توصیه میکنیم حتما تمامی جلسات دری اول را به دقت مظالعه کرده و در صورت وجود هرگونه سوال، نظر و پیشنهاد آن را در بخش نظرات مطرح کنید. رباتها به دقت محتوای موجود در هر صفحه را بررسی کرده و ثبت میکنند. موتورهای جستجو به ما اجازه میدهند که در محتوای همه وبسایتهای جهان (تقریبا همه) جستجو کرده و محتوای مدنظر خود را بیابیم. البته همینجا بهتر است به این نکته توجه کنید که در اصول سئو، گاهی متخصصان سئو وارد حوزه رخدادها نیز شده و آن را تبدیل به یک فعالیت میکنند. این الگوریتمها اصلیترین مواردی هستند که هر متخصص سئویی با آنها سر و کار دارد.

بهطور کلی کسبوکارهای آنلاین تنها با بهره بردن از یکی از شاخههای دیجیتال مارکتینگ قادر به رشد و توسعه متوازن نخواهند بود؛ بنابراین بسیار مهم است که کارشناسان سئو بهخوبی به این مسئله واقف بوده و همراه با سایر حوزههای دیجیتال مارکتینگ به برنامهریزی و تعیین سایت سئو بای د سیا استراتژی سئو بپردازند. هر کدام یکی از شاخ و برگهای مهم آن هستند. این روش را در سئوف سئوی کلاه خاکستری یا کلاه سیاه مینامند؛ که در جلسات دیگر مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد. این رباتها را کراولر نیز مینامند. امیدوارم با پیگیری دروس این دوره، مهارتهای خود را در زمینه سئو افزایش دهید. برای مطالعه دقیقتر و کاملتر تاریخچه سئو و سیر تکامل آن، از اینجا به صفحه این جلسه از درس اول دور مقدماتی سئو بروید. درس اول دوره مقدماتی آموزش سئو، از مجموعه دوره جامع آموزش سئو آکادمی دیاکوبین، در ۵ جلسه متوالی میکوشد باسخی جامع و کامل و از ابعاد گوناگون به این پرسش بدهد.

به عنوان مثال به اشتراک گذاشته شدن لینکهای صفحات وبسایت در شبکههای اجتماعی، یا درج لینک وبسایت در سایتهای دیگر، از جمله رخدادهایی است که ممکن است بدون نیاز به فعالیتهای کارشناس سئو رخ دهد. به عنوان مثال شخصا اقدام به ساخت لینک در سایتهای دیگر و اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی میکنند. به عنوان مثال الگوریتم پاندا به بررسی کیفیت و یکتایی محتوای متنی شما میپردازد؛ الگوریتم پنگوئن کیفیت لینکسازی وبسایت شما را بررسی میکند؛ و الگوریتم کبور روشی برای بهبود نتایج در سئوی محلی است. شناخته میشوند؛ و هرکدام از آنها کاربرد خاص خود را دارند. این رقابت شدید بر پایه اصول و دانشی خاص به نام سئو شکل میگیرد. در این درس با خلاصهای از موضوع و آموختههای هر جلسه آشنا میشوید؛ و برای مطالعه دقیقتر هر موضوع میتوانید به صفحه آن جلسه مراجعه کنید. تا اینجای درس اطلاعات لازم را کسب کردید؛ اما هنوز هم باید از ابعاد بیشتری به سوال سئو چیست پاسخ دهیم. در عمل متخصصان سئو همیشه با موتورهای جستجو سر و کار دارند؛ بنابراین باید بدانند معماری و روش کار موتورهای جستجو چگونه است. برای آنکه دقیقتر بدانید که سئو چیست باید با معماری موتورهای جستجو آشنا شوید. یک متخصص سئو باید بتواند ارتباط درست سئو با هریک از این حوزهها را بشناسد؛ و از ان جهت بهبود اهداف سئو و دیجیتال مارکتینگ بهره ببرد.

برای آنکه بدانید سئو چیست شناخت الگوریتمهای گوگل بخش مهم دیگری است که درباره آن باید بیشتر بدانید. این واژه بیش از هر چیز در گوگل وجود دارد؛ و کارشناسان سئو همیشه درگیر ویژگیها و آپدیتهای جدید الگوریتمهای جستجوی گوگل هستند. این راهکار در قالب سایتهای دایرکتوری وب و بعدها موتورهای جستجو شکل گرفت. سئو به مجموعهای از فعالیتها و رخدادها گفته میشود؛ که در نهایت منجر به بهبود جایگاه وبسایت شما در نتایج موتور جستجو خواهد شد. از جمله این موارد میتوان به تولید محتوای باکیفیت و مرتبط، تنظیم روش انتشار محتوا در وبسایت، بهبود کدنویسی و رابط کاربری وبسایت و افزایش سرعت بارگزاری وبسایت اشاره کرد. این الگوریتمها با نامهای گوناگونی از جمله پاندا، پنگوئن، موبایل گدون، مرغ مگسخوار، پیج لایوت، کبوتر، رنگ برین و… با جستجوی هر کلمه کلیدی در گوگل، متوجه خواهید شد که هزاران و حتی میلیونها صفحه در نتایج حضور دارند. در بخش سوم هر متور جستجو دارای الگوریتمهای گوناگونی برای رتبهبندی وبسایتها در کلمات کلیدی مختلف است. بنابراین رقابتی سنگین میان وبسایتها رخ میدهد؛ تا بتوانند نتایجی ابتدای موتور جستجو گوگل را به دست آورند. اولین نشانههای سئو با افزایش روزافزون وبسایتها شکل گرفت. یکی دیگر از ابعاد شناخت سئو، شناخت نوع ارتباط آن با سایر حوزههای دیجیتال مارکتینگ است.