خردهفروشان، برندها و پلتفرمهای دیجیتال از سراسر جهان از ارزش فوقالعادهای که خرید با جریان مستقیم به ارمغان میآورد، استفاده میکنند.
چه کسی فکر میکرد که ترکیب مستکننده رسانههای اجتماعی، سرگرمیهای زنده، و خرید فوری تا این حد تجارت الکترونیک را مختل کند؟
در حالی که ممکن است زمزمه هایی در مورد مزایای بازاریابی تجارت پخش زنده شنیده باشید، این برای همتایان ما در چین چیز جدیدی نیست.
آنها به شدت به سمت روند عظیمی که خرید با جریان مستقیم است متمایل شده اند.
یک نظرسنجی در سال 2021 نشان می دهد که دو سوم خریداران چینی محصولات را از طریق پخش زنده در سال گذشته خریداری کرده اند.
این عدد قابل توجهی است.
با وجود اینکه خرده فروشان غربی هنوز در تعقیب تجارت زنده از چین عقب مانده اند، فروشندگان اولیه شروع به کسب فروش قابل توجهی کرده اند.
دلیل آن این است: مخاطبان هدف ما آن را می خواهند.
یک نظرسنجی جهانی اخیر از 13000 مصرف کننده و 4000 کسب و کار در 29 کشور نشان می دهد که 61٪ از مشتریان ترجیح می دهند از طریق رسانه های اجتماعی خرید کنند. وقتی پاسخها توسط Gen Zers فیلتر میشوند، این به 63 درصد میرسد.
بنابراین، مشکل چیست؟
به عنوان یک بازاریاب در فضای B2C، می دانید که خرده فروشی محدودیت هایی دارد.
حتی تجارت الکترونیک – عزیز دوران کووید-19 به دلیل بسته شدن بسیاری از فروشگاه ها و تجارت آنلاین – اکنون نیاز به تجسم مجدد دارد.
کمپین هایی که مطمئن بودید ROI (بازده سرمایه گذاری) بالایی به همراه خواهند داشت، در حال سقوط هستند.
ممکن است CPC (هزینه هر کلیک) ثابت باشد، اما نرخ تعامل و تبدیل کمتر از همیشه است.
ما شاهد روند کاهش نرخ مشارکت از طریق پرداختهای سنتی تجارت الکترونیک و افزایش سبدهای رها شده هستیم.
در حالی که این اغلب به این دلیل است که مالک وبسایت تجارت الکترونیک دقت لازم را برای مرتبط ماندن انجام نداده است، در نهایت، احتمالاً به دلیل تجربه کاربری بد یا حتی بدتر – بیتفاوت است.
به این واقعیت اضافه کنید که مصرفکنندگان کمتر از همیشه به برند وفادار هستند و به قیمت حساستر هستند، و بهعنوان یک بازاریاب در موقعیت دشواری قرار میگیرید.
با افزایش تقاضای مشتریان ما برای “من آن را در حال حاضر می خواهم”، بازاریابان باید راهی برای عبور بیابند.
راز اثبات شده موفقیت این است که برند خود را شخصاً به مشتریان خود متصل کنید (یا برعکس؛ مشتریان شما باید احساس کنند که با شما ارتباط برقرار می کنند).
این نه تنها از منظر “کمپین موفقیت آمیز” بلکه از رویکرد طولانی مدت کسب و کار نیز مهم است.
وقتی بحران مالی فعلی را با بحران سال 2008 مقایسه میکنیم، میبینیم که سازمانهایی که از تجربه مشتری حمایت میکردند، در آن زمان رکود بسیار کمی داشتند.
آنها همچنین سریعتر بازگشت کردند و سه برابر بیشتر از میانگین بازار بازده سهامداران را به ارمغان آوردند.
پس راه حل چیست؟
اگرچه خرید با جریان مستقیم ممکن است آن چیزی نباشد که بازاریابها میخواهند، این یک توربوشارژر برای احیای درآمد آنلاین است.
در اینجا دلیل آن است.
هنگامی که بازاریابان تجارت الکترونیک را با خرید مستقیم ترکیب می کنند، ناگهان فروشگاه های آنلاین را شخصی، سرگرم کننده و مرتبط می کند.
Livestream Shopping چیست؟
قبل از اینکه از خودم جلو بزنم، اجازه دهید از اصول اولیه شروع کنم.
خرید جریانی تجربه ای جذاب را به مصرف کنندگان ارائه می دهد که به آنها امکان می دهد با ترکیب تجارت با سرگرمی های ویدیویی زنده، اغلب در رسانه های اجتماعی، با اطمینان از خانه خرید کنند.
بینندگان پخش زنده می توانند با میزبان تعامل داشته باشند و محصولات را همان لحظه خریداری کنند.
اگر با برنامه های خرید تلویزیونی قدیمی بزرگ شده باشید، ممکن است این برای شما آشنا به نظر برسد.
مشابه خرید آنلاین ویدیویی، مجری برنامه تلویزیونی درباره محصول و مزایای آن صحبت میکند و اغلب نحوه استفاده از آن را نشان میدهد – در حالی که شماره «اکنون تماس بگیرید» را برای خرید نشان میدهد.
خرید از روی کاناپه در حین تماشای تلویزیون برای بینندگان خانگی آسان شد.
غیرمعمول نیست که ویدیوهای خرید زنده شامل معرفی محصول جدید، نحوه انجام کار، مصاحبه، بازی، آزمون یا هدایا باشد.
با این حال، خرید آنلاین ویدیویی را نباید با اطلاع رسانی های قدیمی اشتباه گرفت.
این در زمان واقعی، بسیار جذاب، سریع و فوق العاده مرتبط با مخاطب است.
در مورد پلتفرم های محبوب خرید پخش زنده، در اینجا چند مورد وجود دارد
بزرگترین و ساده ترین آنها پلتفرم های رسانه های اجتماعی هستند.
اگرچه پلتفرمهای مخصوص خرید ممکن است به شما در دستیابی به مشتریان جدید کمک کنند، شما بیشترین کنترل را از طریق وبسایت خود حفظ میکنید.
خرید پخش زنده چگونه کار می کند
مفهوم اصلی که می بیند بازاریابان خرید با جریان زنده را ترکیب می کنند، یکسان است.
مانند برنامههای تلویزیونی زنده، تجارت پخش زنده در رسانههای اجتماعی وجود دارد، جایی که خریداران به تماشای آن میپردازند که تأثیرگذار یا میزبان در حال بحث، نمایش و بررسی محصولات در زمان واقعی است.
اتصال محور
کارت اصلی بازرگانی پخش زنده این است که میزبان چقدر سرگرم کننده است.
ارتباطی که مخاطب با میزبان احساس می کند به همان اندازه مهم است.
همه اینها نشان دهنده جذب مخاطب است.
شما می خواهید اینفلوئنسرهایی را درگیر کنید که از قبل به شدت با مخاطبان شما ارتباط برقرار می کنند.
این نه تنها معیارهای اعتماد و اعتبار را بهبود می بخشد، بلکه معمولاً همان چیزی است که مردم را به تماشای آن جذب می کند.
نامزدی-غنی
بسیاری از پخشهای زنده دارای عملکرد چت و دکمههای واکنش برای درگیر کردن مخاطبان خود هستند که باعث موفقیت بیشتر آنها میشود.
واداشتن مخاطب به شرکت در نظرسنجی ها و اظهار نظر در مورد جریان، یک استراتژی موثر است که شرکت های مصرف کننده موفق برای افزایش تعامل و بهبود موفقیت رویداد استفاده می کنند.
از نظر تجاری قابل دوام
وقتی بازاریابان آنلاین به خوبی انجام شوند، میتوانند فروش را با خرید مستقیم افزایش دهند.
هوانگ وی که با نام وییا نیز شناخته می شود، بزرگترین ستاره پخش زنده چین است.
او با تعداد مخاطبان فوقالعادهای – که گاهی به 37 میلیون میرسد – از کانال خود برای فروش محصولات متنوعی استفاده میکند.
ما در حال صحبت از اتومبیل، لوازم آرایش، خانه، مبلمان، مسواک هستیم – حتی یک پرتاب موشک به قیمت 5.6 میلیون دلار!
برخی از بزرگترین برندهای ایالات متحده قبلاً نشسته اند و توجه داشته اند.
تسلا، پی اند جی و کیم کارداشیان قبلاً در نمایشگاه ویا حضور یافته و محصولاتی را فروخته اند.
کیم کارداشیان عطر جدید خود را در سال 2019 در لایو استریم ویا برای کاربران اینترنتی چینی عرضه کرد. او 13 میلیون بیننده را جذب کرد و در عرض چند دقیقه 15000 بطری فروخت.
آیا مخاطب هدف شما خرید پخش مستقیم میخواهد؟
ژنرال Z و هزاره ها
اگر یک برند آنلاین یا فروشگاه تجارت الکترونیک را بازاریابی می کنید، و جمعیت مشتریان شما نسل Z و Millennials هستند، خرید با جریان مستقیم یک گزینه نیست – یک امر مسلم است.
این آمارهای جمعیتی بیشترین مشارکت را در رویدادهای خرید زنده دارند.
با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید سایر مخاطبان را حذف کنید.
با کمال تعجب، این مفهوم برای نسل هایی آشناست که به کانال های شبکه خرید خانگی که با آن بزرگ شده اند عادت کرده اند.
اکنون زمان بسیار خوبی برای به اشتراک گذاشتن مزایا و راحتی خرید زنده با آنها است.
نسل X
Gen X به اندازه Millennials از رسانه های اجتماعی استقبال می کند و این نشان می دهد که استفاده از آن در چند سال آینده افزایش خواهد یافت.
در واقع، یک نظرسنجی اخیر نشان می دهد که 74٪ از Gen Xers رسانه های اجتماعی – به ویژه فیس بوک – را بخشی ضروری از زندگی خود می دانند.
این آنها را در همان میدان بازی Millennials و Gen Zers قرار می دهد.
بیبی بومرها
برای بیبی بومرها، تنها 40 درصد رسانه های اجتماعی را بخشی ضروری از زندگی خود می دانند و اکثریت قریب به اتفاق آن را فقط برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می کنند.
با این حال، آنها را نباید نادیده گرفت.
حدود 53 درصد می گویند که از رسانه های اجتماعی، به ویژه فیس بوک، برای از بین بردن زمان استفاده می کنند، دقیقاً مانند سایر نسل ها.
به علاوه، در ایالات متحده، شهروندان سالخورده سریعترین رشد جمعیتی کاربران فیسبوک را تشکیل میدهند.
این می تواند نشان دهنده سطح آشنایی و راحتی آنها با تعامل آنلاین باشد.
نکته اصلی این است که ما به عنوان بازاریاب باید از پلتفرمی که مخاطبانمان استفاده می کنند استفاده کنیم.
مککینزی در مورد صنایعی که از خرید پخش زنده سود میبرند، اظهار میکند که مد بهترین قدم خود را گذاشته است و در حال حاضر پیشرو است.
با این حال، برندهای تجارت الکترونیکی که همه چیز را از خودرو گرفته تا غذاهای تازه می فروشند، در حال افزایش هستند.
چگونه بازاریابان می توانند از تجارت زنده برای ایجاد ارزش استفاده کنند
وقتی رشد فعلی و آتی خرید زنده را در نظر می گیرید، به سرعت متوجه می شوید که چقدر پتانسیل برای بهبود آگاهی از برند، فروش و درآمد وجود دارد.
حتی مزایای بیشتری برای بازاریابانی که تجارت زنده را پذیرفته اند، از جمله اثربخشی و تعامل آنلاین بیشتر، همه با برچسب قیمت بسیار مقرون به صرفه تر، وجود دارد.
در اینجا مزایای بیشتری برای بازاریابی از طریق رویدادهای خرید زنده وجود دارد.
دریافتهام که تجارت زنده میتواند به بازاریابان در رسیدن به اهداف خود از این راهها کمک کند.
تبدیل سریعتر
خرید زنده بسیار سرگرم کننده و جذاب است.
در نتیجه بینندگان مدت بیشتری تماشا می کنند.
این به تسریع سفر تصمیم گیری مشتری از آگاهی تا تبدیل کمک می کند.
دیدن سایر بینندگان همفکر که محصول را در زمان واقعی خریداری می کنند، می تواند مخالفت ها و عدم اطمینان را کاهش دهد.
علاوه بر این، تاکتیکهای کمیاب مانند پیشنهادات محدود و کوپنها به ایجاد حس فوریت در بیننده کمک میکنند.
این به شدت نرخ تبدیل را افزایش می دهد – با برخی گزارش ها تا 30٪ افزایش می یابد.
این ده برابر بیشتر از معیارهای سنتی تجارت الکترونیک است.
جذابیت و تمایز بیشتر برند
تجارت زنده می تواند جذابیت و تمایز نام تجاری را در صورت اجرای صحیح افزایش دهد.
همچنین می تواند ترافیک اضافی را به وب سایت خود وارد کند.
قابلیت کشف بهتر و ترافیک وب سایت
فروش زنده یکی از ساده ترین و سریع ترین راه ها برای افزایش ترافیک وب سایت و قابلیت کشف است.
چه میزبان رویداد پخش زنده در وب سایت خود باشید و چه بینندگان را از یک پلت فرم پخش زنده به سایت هدایت کنید، در نهایت ترافیک وب سایت خود را افزایش می دهید و شانس تکمیل فروش را افزایش می دهید.
قابلیت کشف شما همچنین بازدیدکنندگان وب سایت شما را تعیین می کند. اگر آنها وجود شما را ندانند، بازدید و خرید نخواهند کرد.
شما با باز کردن محتوای خود برای خریداران بالقوه در آن پلتفرم های اجتماعی از طریق پخش زنده، قابلیت کشف خود را بسیار افزایش می دهید.
Heightened engagement through personalized marketing.
Making a sale isn’t the only reason to stream ecommerce; it’s also an opportunity to connect with your customers.
Considering that most marketers struggle to make big brands more approachable and engaging, this is a lifesaver.
Livestreams immediately inject the human touch into your product and offerings.
ناگهان نام های مورد اعتماد، شخصیت های محبوب و ورودی های جامعه وجود دارد که محصول را در رویداد استریم تایید می کند.
این امر باعث آرامش و اعتبار برای خدمات مداوم مشتری یا فعالیت های نمایندگان فروش شما می شود.
نکات برتر برای میزبانی یک جلسه خرید پخش زنده
به عنوان یک بازاریاب، مهم است که قبل از راه اندازی یک کمپین، اصول خرید پخش زنده را درک کنید.
میانبری وجود ندارد؛ قبل از به کارگیری تاکتیک ها باید یک استراتژی واضح ترسیم کنید.
شناسایی مخاطبان شما، جمعیت شناسی، نقاط دردناک، پلتفرم های ترجیحی و سفر مشتری، همگی بخشی از کمپین های موثر هستند.
استراتژی بازاریابی شما نیز باید به سوالات زیر پاسخ دهد.
- آیا این کار را در داخل انجام خواهیم داد؟، یا کارشناسان بازاریابی پخش زنده را وارد می کنیم؟
- ما از چه پلتفرم پخش زنده استفاده می کنیم؟ آیا ما میزبان رویداد در وب سایت خود مانند Nordstrom هستیم؟ یا ما میزبان پلتفرم رسانه اجتماعی خود هستیم؟ کدام یک مورد علاقه ماست؟
- آیا ما خودمان روی تجهیزات و فناوری سرمایه گذاری می کنیم؟، یا از راه حل SaaS استفاده می کنیم؟
- آیا ما شامل یک تأثیرگذار هستیم؟، یا قرار است از قدرت کشش برند خودمان استفاده کنیم؟
- آیا این یک آزمایش یک بار است، یا آیا این کار را به طور مرتب انجام می دهیم؟
- چه محصولی را تبلیغ می کنیم؟
- چه محتوایی تولید می کنیم؟
- آیا این را برای پخش بعداً ضبط می کنیم؟ (پاسخ باید مثبت باشد، زیرا این یک ابزار بازاریابی قدرتمند است.)
میدانم. اینها سوالات سنگینی هستند.
اما اگر سعی کنید بدون آمادگی وارد این کار شوید، میتوانید به برند خود بیش از آنکه به نفعتان باشد آسیب وارد کنید – و در یک صحنه زنده.
اگر میخواهید آبها را آزمایش کنید، توصیه میکنم با بازاریابهایی که قبلاً این کار را انجام دادهاند شریک شوید و از پلتفرمهای پخش متمرکز بر این شکل از تجارت استفاده کنید.
به این ترتیب، زمان، پول و سرمایه گذاری منابع به نسبت مواجهه با ریسک نسبتاً کم است.
هنگامی که این کار را انجام دادید، به بازاریابی رویداد می پردازید.
این استاندارد “Event Marketing 101” است، و شما سعی و کوشش خود را انجام می دهید: Google Ads، رسانه های اجتماعی پولی، اشتراک رایگان خبرنامه، بازاریابی تأثیرگذار، شما نام ببرید.
نتیجه
در حالی که خرید با جریان مستقیم هنوز در صنعت خرده فروشی در مراحل اولیه است، همه معیارها در یک جهت هستند: بالا!
برای بازاریاب هایی که برای مارک های تجارت الکترونیک کار می کنند و می خواهند مزایای میزبانی یک ویژگی فروش زنده یا رویداد پخش زنده را داشته باشند، این کانال و تاکتیک راهی برای رفتن است.
وقتی به خوبی انجام شود، مزایا واضح، قابل اندازهگیری و تکرار میشوند.
برای کسانی که تازه وارد تجارت زنده شده اند، تجربه یک رویداد ممکن است راهی برای رفتن باشد.
در این مورد، به خوبی توصیه می شود که از منابع خارجی با تجربه در این زمینه استفاده کنید تا ریسک را به حداقل برسانید و بازدهی خود را به حداکثر برسانید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: aslysun/Shutterstock
window.addEventListener( 'load', function() { setTimeout(function(){ striggerEvent( 'load2' ); }, 500); });
window.addEventListener( 'load2', function() {
if( sopp != 'yes' && addtl_consent != '1~' ){
!function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
if( typeof sopp !== "undefined" && sopp === 'yes' ){ fbq('dataProcessingOptions', ['LDU'], 1, 1000); }else{ fbq('dataProcessingOptions', []); }
fbq('init', '1321385257908563');
fbq('track', 'PageView');
fbq('trackSingle', '1321385257908563', 'ViewContent', { content_name: 'online-marketers-guide-to-livestream-shopping', content_category: 'ecommerce social' }); } });