اینترنت مانند جهان هستی است: چیزهای زیادی همیشه و تقریباً در هر مکان وجود دارد که تشخیص دقیق چیستی چیست.
درست مانند جهان، ما پدیده ها را دسته بندی می کنیم تا آنها را بهتر درک کنیم. رسانه ها می توانند در انواع، اشکال و کانال های مختلف ظاهر شوند.
اما سه مقوله برای درک بازاریابان ضروری است. آن ها هستند:
- رسانه پولی
- رسانه متعلق به
- رسانه کسب شده
وظیفه پیش رو این است که بفهمیم هر نوع رسانه به چه معناست و مهمتر از آن، چگونگی به کارگیری هر یک به طور جداگانه و با هم.
رسانه پولی چیست؟
کلید استفاده ماهرانه از هر چیزی، تعریف و درک آن است. برای این منظور: رسانه پولی چیست؟
همانطور که به نظر می رسد، رسانه پولی هر محتوایی است که برای قرار دادن آن در یک پلت فرم تبلیغاتی پرداخت می کنید.
رسانه پولی شامل تبلیغات PPC در Google، تبلیغات در فیس بوک و تبلیغات نمایشی است که شما را در وب سایت هایی که فضای تبلیغاتی می فروشند دنبال می کنند.
همچنین میتوانید به رسانههای پولی فیزیکی بازگردید و روزنامهها، مجلات و بیلبوردها را بهعنوان پلتفرمهایی که فضای تبلیغاتی را میفروشند، شناسایی کنید.
رسانه های پولی یکی از اصلی ترین راه هایی است که کسب و کارها امروزه تبلیغ می کنند.
تبلیغاتی که در گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و سایر مکانها قرار میگیرند، سالانه میلیاردها درآمد برای این پلتفرمها ایجاد میکنند.
بازگشت سرمایه شما برای رسانه پولی که قرار می دهید بسیار به آن بستگی دارد، از نسخه ای که می نویسید تا تصاویری که استفاده می کنید، اما مطمئن باشید. اگر به روش های صحیح به آنها نزدیک شوید، می توانید ترافیک و تبدیل را از تلاش های رسانه ای پولی خود به دست آورید.

رسانه متعلق به چیست؟
برعکس، رسانه متعلق به هر محتوایی است که شما کاملاً مالک آن هستید و می توانید خودتان را بدون هزینه یا تلاش اضافی منتشر کنید.
رسانه های متعلق به هر هدفی که شما برای آن قائل هستید می توانند داشته باشند. مانند رسانه های پولی، اهداف شما برای رسانه های متعلق به شما می تواند هر چیزی باشد، از ترافیک و کلیک ها گرفته تا تبدیل ها.
نکته این است که رسانه های متعلق به شما رایگان هستند و می توانید هر اطلاعاتی را که می خواهید در پلتفرم های متعلق به خود منتشر کنید.
نمونه های رسانه های متعلق به
رایج ترین انواع رسانه های متعلق به وب سایت های متعلق به شما، پست های ارگانیکی که در کانال های رسانه های اجتماعی خود می گذارید و کمپین های بازاریابی ایمیلی که اجرا می کنید می باشد.
این پلتفرمها رسانههای متعلق به این پلتفرمها هستند زیرا شما کنترل کاملی بر آنها دارید و میتوانید هر چیزی را که میخواهید منتشر کنید، بدون اینکه مجبور باشید به شخص دیگری پول بدهید یا به طرف دیگری برای ایجاد و توزیع آن تکیه کنید.
رسانه کسب شده چیست؟
رسانههای کسبشده احتمالاً یکی از انواع محتوای این فهرست است که برخی از خوانندگان آن را نشنیدهاند، اما شرط میبندم که قبلاً رسانههای کسبشده را دیدهاید.
رسانههای کسبشده شامل تمام محتوایی در مورد شما یا برندتان در اینترنت است که از شما نمیآید. این چیزی نیست که حتی به آن دست بزنی.
رسانههای کسبشده شامل همه اشارهها، پیوندها و سایر بحثهایی است که در آن افراد در سایر وبسایتها یا پلتفرمهای رسانههای اجتماعی درباره شما صحبت میکنند.
چگونه آن نوع تبلیغات شفاهی مثبت را تولید می کنید؟ همه اینها ناشی از کاری است که شما روی رسانه های پولی و متعلق به همه چیز انجام می دهید.
اگر کسی نداند شما چه کسی هستید، توجه رایگان کسی را جلب نخواهید کرد و برای این کار، باید در ابتدا کار کنید.
اگر از طریق محتوای وبسایت، پستهای رسانههای اجتماعی و تبلیغات رسانهای پولی، ارزشی جدی ایجاد میکنید، موقعیت خوبی برای کسب آن رسانه رایگان دارید.
نمونه های رسانه ای به دست آمده
از آنجایی که رسانههای کسبشده توجه آزاد هستند، و هیچ کاری نمیتوانید مستقیماً برای به دست آوردن آن مرکز توجه انجام دهید، درک اینکه رسانههای کسبشده واقعاً چگونه به نظر میرسند هنوز هم میتواند کمی مشکل باشد.
این را در نظر داشته باشید که این مجموعه از نمونههای رسانهای کسبشده را مطالعه میکنید که بهترین مارکها کاملاً با قدرت چیزی که به مردم ارائه میدهند دریافت میکنند:
- رسانه های اجتماعی اشاره می کنند.
- پوشش در هر شکلی از رسانه های خبری، از جمله مصاحبه و داستان های بلند.
- بررسی محصول یا خدمات از اینفلوئنسرها، پست های جمع بندی، یا وب سایت های بررسی.
- بک لینک از وب سایت های دیگر.
- املاک و مستغلات در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs).
همه این موارد، حتی رتبه بندی موتورهای جستجو، از نظر فنی به دست می آیند.
حتی با وجود اینکه شما اقدام مستقیمی برای افزایش احتمال آن نتایج انجام دادید، اما برای کسب رتبه در جایگاه اول در گوگل پولی پرداخت نکردید.
این اتفاق به این دلیل است که شما از رسانههای متعلق به خود در وبسایت خود استفاده کردهاید، اما نتیجهای که از این تلاش به دست آوردهاید مطمئناً رسانههای کسبشده است و نه چیز دیگری.
شما اکنون توجه “رایگان” را در Google SERP برای دیدن همه دریافت می کنید.
نحوه ادغام رسانه های پولی، مالکانه و کسب شده
همانطور که می توانید تصور کنید، در این مرحله، ترکیب همه این اشکال رسانه ها با هم در استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال شما سودمند است.
رسانه های پولی، مالکیتی و کسب درآمد باید در رشد دیجیتالی کسب و کار شما نقش داشته باشند.
مانعی که اکنون باید بر آن غلبه کنید این است: چگونه همه آنها را به درستی ترکیب می کنید؟
پاسخ ساده (در تئوری ساده، نه لزوما در عمل) این است که شما باید تلاش های دیجیتال خود را در تمام کانال های رسانه ای خود هماهنگ کنید.
ثبات روز را در اینجا پیروز می کند.
احتمالاً قبلاً این ایده را در رابطه با برندینگ شنیده اید: وقتی در حال توسعه یک برند تجاری هستید، باید آن را در همه جا که هستید، از پلتفرم های اجتماعی گرفته تا وب سایت خود گرفته تا بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی، یکسان نگه دارید.
همین مفهوم در مورد محتوای شما نیز صدق می کند.
اگر اینفوگرافیک باورنکردنی را در وب سایت خود (رسانه های متعلق به خود) منتشر می کنید، آن را به طور همزمان در تمام کانال های رسانه های اجتماعی خود (رسانه های متعلق به) ارسال کنید.
اگر ترافیک وب سایت چیزی است که به دنبال آن هستید، می توانید فضای تبلیغات دیجیتال را در شبکه نمایش گوگل یا فیس بوک (رسانه پولی) بخرید تا مخاطبان را برای دیدن اینفوگرافیک کامل به سایت خود جذب کنید.
در حالت ایده آل، اگر محتوا به اندازه کافی جدید و مفید باشد، شروع به کسب بک لینک (رسانه های کسب شده) و شاید حتی درج در برخی پست های جمع بندی (رسانه های کسب شده) در مورد بهترین اینفوگرافیک ها در صنعت شما در یک دوره خاص می کند.
باز هم، هیچ یک از اینها به این معنی نیست که ترکیب هر سه شکل رسانه ای آسان است. مطمئناً برای درست کردن آن کار، پشتکار و صبر زیادی لازم است.
اما یکپارچهسازی رسانههای پولی، مالکیتی و کسبشده، بهترین گزینه برای معرفی محتوا و برند تجاریتان در فضای دیجیتال است، به گونهای که مردم متوجه شوند.

کدام یک بهترین است: رسانه پولی، متعلق به یا کسب درآمد؟
در نهایت، میخواهم به یک سوال باقیمانده که ممکن است برخی از شما در این مرحله داشته باشید، بپردازم: از میان رسانههای پولی، دارای مالکیت و کسب درآمد، کدام یک برای جلب توجه دیجیتالی بهترین است؟
هر چند ممکن است خسته کننده باشد، پاسخ این است که – بستگی دارد!
هیچ نوع رسانه دیجیتالی برای کسب و کار شما بهترین نخواهد بود، و دلیل آن این است: هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
برای مثال رسانه های پولی را در نظر بگیرید. می توانید یک تبلیغ قاتل برای گوگل یا اینستاگرام بسازید و بگویید که اینطوری همه توجه خود را به خود جلب خواهید کرد، اما به یاد داشته باشید که باید برای آن هزینه کنید و هزینه های خود را در درآمدتان لحاظ کنید.
مطمئناً، قرارگیری تضمینی روی پلتفرم دریافت میکنید، اما به قیمت پول واقعی و بدون هیچ وعده پاداشی انجام میشود.
با داشتن رسانههای متعلق به شما، موافقان و مخالفان متفاوتی دارید. شما صاحب پلتفرم های رسانه ای هستید. این وب سایت و کانال های رسانه های اجتماعی شما است.
برای انتشار محتوا در آنجا نیازی به پرداخت هزینه ندارید و همه چیز را در مورد آنچه منتشر می کنید کنترل می کنید.
اما به یاد داشته باشید که اگر صاحب این رسانه هستید، تلاش برای انتشار آن به مخاطبان دیجیتال خود را نیز در اختیار دارید. شما هیچ پلتفرم تبلیغاتی Google یا Meta برای قرار دادن موارد خود دریافت نمی کنید. همه چیز در مورد ترافیک ارگانیک است که می توانید خودتان را درگیر کنید.
سپس رسانه های کسب شده وجود دارد که شما هیچ کنترلی روی آنها ندارید.
مسئله این است که تقریباً هر کسی که حضور آنلاین خود را حفظ می کند، این کار را برای کسب درآمد، ترویج یک هدف یا به نوعی جلب توجه انجام می دهد.
همه خواهان رسانههای کسبشده هستند، و به راحتی میتوان آن را با هر چیز دیگری که انجام میدهید ترکیب کرد تا یک رویکرد بازاریابی دیجیتال قوی و سالم شکل بگیرد.
کدام شکل از رسانه بهتر است؟ این به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید.
شما میدانید که چه کارهایی میتوانید انجام دهید، از هزینههای واقعی رسانههای پولی گرفته تا تلاشهای ارگانیکی که باید برای رسانههای متعلق به خود انجام دهید. رسانههای بهدستآمده میتوانند در نتیجه هر یک از این موارد ایجاد شوند.
بهترین نوع رسانه برای کسب و کار شما رسانه ای است که بتوانید با ظرافت واقعی از آن استفاده کنید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: Siri Siripan/Shutterstock