متا ترجیح می دهد اخبار را حذف کند تا ناشران


متا می گوید در صورتی که دولت ایالات متحده این شرکت را مجبور به پرداخت غرامت به ناشران کند، حذف مقالات خبری را از پلتفرم خود در نظر خواهد گرفت.

قانون رقابت و حفظ روزنامه‌نگاری (JCPA) به خبرگزاری‌ها این امکان را می‌دهد تا به طور جمعی در مورد معاملات تقسیم درآمد با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو مذاکره کنند.

برجام برای منفعت رساندن به رسانه‌های خبری ایالات متحده طراحی شده است، زیرا معاملات سراسری برای همه ناشران محلی و ملی اعمال می‌شود.

خبرگزاری ها می توانند تحت سیستم فعلی به صورت جداگانه با شرکت ها مذاکره کنند. با این حال، مذاکرات یک به یک تنها به ناشران اهرم زیادی می دهد.

اگر JCPA تصویب شود، به کل صنعت اجازه می‌دهد که مذاکره کند و به ناشران اهرم بیشتری بر شرکت‌هایی مانند متا و گوگل می‌دهد.

متا علاقه ای به مذاکره با ناشران ندارد زیرا این شرکت معتقد است ترافیک و قرار گرفتن در معرض هزینه کافی است.

اندی استون، مدیر ارتباطات سیاست متا، یک مطلب را منتشر کرد بیانیه در توییتر تهدید به حذف محتوای خبری در ایالات متحده در صورت تصویب برجام:

«اگر کنگره یک لایحه روزنامه نگاری نسنجیده را به عنوان بخشی از قانون امنیت ملی تصویب کند، ما مجبور خواهیم شد به جای تسلیم شدن به مذاکرات دستوری دولت که به طور غیرمنصفانه ارزشی را که از طریق افزایش ترافیک به رسانه های خبری ارائه می دهیم، اخبار را از پلتفرم خود حذف کنیم. و اشتراک ها.»

استدلال متا با بیانیه ای ادامه می یابد که تقریباً به این صورت ترجمه می شود: «آنها بیشتر از ما به ما نیاز دارند:

«قانون رقابت و حفظ روزنامه‌نگاری واقعیت کلیدی را تشخیص نمی‌دهد: ناشران و پخش‌کننده‌ها محتوایشان را خودشان روی پلتفرم ما قرار می‌دهند زیرا به نفع آنهاست – نه برعکس».

متا بیانیه خود را با مساوی دانستن طرح دولت با ایجاد یک “موجود کارتل مانند” به پایان می رساند:

هیچ شرکتی نباید مجبور شود برای محتوایی که کاربران نمی‌خواهند ببینند و این منبع درآمد معنی‌داری نیست، هزینه بپردازد. به زبان ساده: ایجاد یک نهاد کارتل مانند که یک شرکت خصوصی را ملزم می کند به سایر نهادهای خصوصی یارانه بدهد، یک سابقه وحشتناک برای همه مشاغل آمریکایی است.

برجام دو حزبی هنوز از سنا عبور نکرده است، اگرچه در ماه سپتامبر از طریق کمیته قضایی پیش رفت.

کارشناسان ضد انحصار معتقدند متا تهدیدهای خود مبنی بر پنهان نگه داشتن اخبار ایالات متحده از پلتفرم های خود را دنبال نخواهد کرد و دلیل آن عدم انجام این کار در استرالیا و کانادا است:

اگر برجام تصویب شود و متا به قول خود عمل کند، می تواند ضربه ای به ناشران اخبار ایالات متحده باشد.

از طرفی سال هاست که محتوای خبری در اولویت متا نبوده است. از سال 2016 که فیس بوک شروع به اولویت بندی پست های دوستان و خانواده بر صفحات کرد، ناشران ترافیک ارجاع را از دست دادند.

متا با معرفی تب اخبار فیس بوک، که در اوایل سال جاری بر روی صفحه اصلی قرار گرفت، دوباره به اخبار علاقه نشان داد.

همانطور که متا قصد دارد به یک پلتفرم ویدیو اول انتقال یابد، چه کسی می‌داند که ناشران اخبار در آینده چقدر دیده می‌شوند.

طبق یک مطالعه Pew Research، فیس بوک در حال حاضر پیشرو در پلتفرم های رسانه های اجتماعی است که آمریکایی ها به طور مرتب اخبار دریافت می کنند. با این حال، همین تحقیقات نشان می دهد که مصرف اخبار به تدریج به سمت یوتیوب و توییتر تغییر می کند.

اگر موضوع به این نتیجه برسد، آیا ناشران اخبار ایالات متحده بدون متا می توانند زنده بمانند؟ با توجه به رکود اخیر شرکت، منصفانه است که بگوییم متا همان قدرتی را که قبلاً بر ناشران داشت، ندارد.


تصویر ویژه: pnm-stock/Shutterstock





منبع