مسیر شغلی رسانه های اجتماعی: چگونه شروع کنیم


از زمانی که ما در اواسط دهه 2000 از فیس بوک استفاده کردیم، چشم انداز رسانه های اجتماعی به شدت تغییر کرده است.

امروزه، شرکت ها برای ارتباط با مشتریان خود و ایجاد جوامع پیرامون برندهای خود، به شدت به پلتفرم های رسانه های اجتماعی متکی هستند.

در نتیجه، بسیاری از مردم با به وجود آمدن فرصت‌های جدید و توسعه مسیرهای شغلی وارد بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌شوند. اما دانستن اینکه از کجا شروع کنید می تواند چالش برانگیز باشد.

برای شروع مسیر شغلی خود در شبکه های اجتماعی چه اقداماتی را باید انجام دهم؟ آیا می توان بدون تجربه قبلی یا مدرک یک بازاریاب حرفه ای در شبکه های اجتماعی شد؟

من به این سؤالات و موارد دیگر در این راهنمای شغلی در رسانه های اجتماعی پاسخ خواهم داد.

چه طور باید شروع کرد

مانند بسیاری از مسیرهای شغلی، زمانی که بدانید در حال انجام چه کاری هستید، کار آسان تر می شود.

اولین قدم این است که تصمیم بگیرید کدام پلتفرم ها را می خواهید بیشتر بدانید، تحقیق کنید و از آنها استفاده کنید. اگر از قبل با پلتفرم‌های خاص مانند فیس‌بوک یا توییتر راحت هستید و پروفایلی دارید، باید از قبل یک پایگاه دانش داشته باشید.

هنگامی که اصول اولیه را به دست آوردید، باید درک خود را از پلتفرم های دیگری مانند لینکدین، پینترست، تیک تاک و اینستاگرام نیز در نظر بگیرید.

بهترین راه برای شروع بازاریابی رسانه های اجتماعی این است که مخاطبان خود را بر روی پروفایل های خود ایجاد کنید. این بهترین مکان برای آزمون و خطا است. و این کمک خواهد کرد تا مشخص شود که واقعاً می خواهید روی چه پلتفرم هایی در حرفه خود کار کنید.

هنگامی که پلتفرم های مختلف را درک کردید، می توانید شروع به تکامل مجموعه مهارت های رسانه های اجتماعی خود کنید.

مهارت های ضروری

در طول سال‌ها، کسب‌وکارها برای به دست آوردن بینشی در مورد روانشناسی مصرف‌کننده و سنجش افکار عمومی به شبکه‌های اجتماعی تکیه کرده‌اند.

این آنها را قادر می سازد تا روندها یا تغییرات را قبل از وقوع شناسایی کنند. اما برای شناسایی این روندها یا ایجاد پست های رسانه های اجتماعی جذاب به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

1. کپی رایتینگ

در حال حاضر من در مورد حق چاپ یا حقوق مالکیت معنوی صحبت نمی کنم. من در مورد ایجاد یک نسخه قانع کننده برای بازاریابی یک نام تجاری، محصول یا خدمات صحبت می کنم.

حتی اگر پیش زمینه ای در نوشتن ندارید، باز هم می توانید مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موثر را توسعه دهید. امروز به تبلیغات و پست های رسانه های اجتماعی توجه کنید.

چه کسی آن را به درستی دریافت می کند، و چه مارک هایی به وضوح علامت خود را از دست داده اند؟ شما می توانید تمرین کپی رایتینگ را به سادگی با ویرایش کپی برندی که علامت خود را از دست داده است شروع کنید.

در حالی که کپی رایتینگ به خودی خود یک حرفه است، تمرین و تکمیل هنر کپی کردن رسانه های اجتماعی مهم است.

2. تحقیق و تحلیل

چه در حال تحقیق درباره یک نام تجاری و رقبای آن برای به دست آوردن شرایط عمومی باشید و چه زمان مناسب برای ارسال پست پیدا کنید، تبدیل شدن به یک محقق خوب در زمان شما صرفه جویی می کند و به شما در بازاریابی رسانه های اجتماعی کمک می کند.

همچنین باید بتوانید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای برندهای مختلف تفسیر کنید. این معمولاً بر اساس بینش پلتفرم یا سایر برنامه هایی است که برای تجزیه و تحلیل عملکرد رسانه های اجتماعی استفاده می شود.

درک و استفاده از بینش‌هایی که پلتفرم‌ها و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند، مهارت‌های لازم برای داشتن این مسیر شغلی هستند. و همه چیز به سرعت به صورت آنلاین تغییر می کند، و این برای رسانه های اجتماعی تفاوتی ندارد، بنابراین تبدیل شدن به یک محقق و تحلیلگر عالی یک مسیر سودمند است.

3. درک شخصیت و لحن برند

اگر به عنوان یک مدیر رسانه های اجتماعی آزاد یا با یک آژانس بازاریابی کار می کنید، باید بتوانید راهنمای برند را درک کنید.

این راهنماها معمولاً شامل لحن برند، رنگ‌ها، فونت‌ها و شخصیت بازار هدف هستند.

با کمال تعجب، همه برندها این را ندارند و گاهی اوقات باید به ایجاد راهنمای برند برای یک شرکت کمک کنید.

درک و استفاده از راهنمای برند به شما کمک می‌کند تا لحن و شخصیت مناسب را هنگام خطاب به مشتریان و ایجاد کپی رسانه‌های اجتماعی برای برندها حفظ کنید.

4. توسعه خلاق

هنگام تولید ویدیوها و تصاویر گرافیکی برای پست های یک برند، باید دیدگاهی خلاقانه ایجاد کنید که هویت برند را در خود جای دهد. علاوه بر این، ماندن در رنگ‌ها و نوع فونت‌های برند می‌تواند به ایجاد وحدت در بین پست‌ها کمک کند.

در حال حاضر، برای ایجاد پست های رسانه های اجتماعی نیازی نیست که یک طراح گرافیک خبره باشید. پلتفرم های رایگان متعددی مانند Canva و Adobe Express وجود دارند که می توانند به شما در ایجاد پست های رسانه های اجتماعی حرفه ای و منحصر به فرد کمک کنند.

5. خدمات مشتری

اگر به سمت مدیریت رسانه های اجتماعی بروید، احتمالاً نظرات و پیام های مستقیم حساب های رسانه های اجتماعی یک برند را نیز زیر نظر خواهید داشت.

خدمات مشتری به طور کلی نیاز به تفکر انتقادی و حل مسئله دارد که در این زمینه شغلی نیز به آن نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این، مهم است که مودب باشید، سریع و کامل پاسخ دهید و بدانید اگر خودتان نمی توانید به آنها پاسخ دهید، به چه کسی پاسخ دهید.

آموزش و پرورش توصیه شده

راه‌های متعددی برای آموزش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، از گرفتن لیسانس در مدیریت رسانه‌های اجتماعی، کارآموزی و کسب تجربه عملی، دوره‌های آنلاین و منابع آنلاین بی‌شمار رایگان.

اگر در این زمینه کاملاً تازه کار هستید و در مورد یادگیری مدیریت رسانه های اجتماعی جدی هستید، لیسانس بازاریابی یا مدیریت رسانه های اجتماعی بگیرید. دوره های این برنامه ها می توانند پایه و اساس درک دنیای تجارت را ایجاد کنند و شما را با مهارت های مورد نیاز و تمرین و برتری در این زمینه آماده کنند.

اگر به طور کامل در زمینه شغلی فروخته نشده اید یا به سادگی می خواهید دانش خود را گسترش دهید، می توانید یک سمینار یا دوره برای مدیریت رسانه های اجتماعی یا یک مهارت خاص شرکت کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید در کپی رایتینگ بهتر شوید. آکادمی جامع کپی‌نویسی (CCA) یا Copy Posse را امتحان کنید.

از یادگیری بیشتر در مورد کپی رایتینگ و برخورد با برندها از دوره CCA بسیار سود خواهید برد.

معمولاً دوره‌های آنلاین مانند این به شما امکان می‌دهند به انجمن‌های آنلاین مانند گروه‌های خصوصی فیس‌بوک بپیوندید. این گروه‌ها می‌توانند به ارائه بازخورد در مورد دوره‌های آموزشی، پاسخ به سؤالات و حتی کمک به شما در یافتن شغل کمک کنند.

شما همچنین می توانید منابع آنلاین مانند ما را در مورد استراتژی رسانه های اجتماعی و تبلیغات رسانه های اجتماعی بخوانید. بسیاری از مقالات، ابزارها و کتاب های الکترونیکی آنلاین عالی و رایگان وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از روندهای رسانه های اجتماعی مطلع شوید و در مورد مهارت ها و استراتژی های خاص بیشتر بدانید.

نقش های موجود در مسیر اجتماعی و شغلی برای دنبال کردن

امروزه رسانه های اجتماعی نقش مهمی در تبلیغات، خدمات مشتری و مدیریت برند دارند. بازاریابان رسانه های اجتماعی نقشی حیاتی در کمک به مقیاس و رشد کسب و کار دارند.

چندین مسیر شغلی در دسترس است، از مدیر رسانه های اجتماعی آزاد تا استراتژیست رسانه های اجتماعی. در اینجا چند مسیر شغلی وجود دارد که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید:

استراتژیست رسانه های اجتماعی

یک استراتژیست رسانه های اجتماعی به توسعه استراتژی برند برای هر پلتفرم رسانه اجتماعی آنلاین کمک می کند.

آنها به شناسایی و ردیابی KPIها کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که استراتژی رسانه های اجتماعی در مسیر خود باقی می ماند. این می تواند شامل نظارت بر فالوورهای ورودی، لایک ها، اشتراک گذاری ها، منشن ها و نظرات در پست ها باشد.

این نقش احتمالاً با تیم‌های مختلف درون برند کار می‌کند تا یک پورتال منسجم و دقیق از برند ایجاد کند. آنها همچنین باید بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و نحوه ترکیب آن را در استراتژی رسانه های اجتماعی درک کنند.

به طور متوسط، استراتژیست های رسانه های اجتماعی از 46000 دلار تا 73000 دلار درآمد دارند.

مدیر رسانه های اجتماعی

یک مدیر رسانه اجتماعی باید بداند که چگونه برای شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و تیک تاک محتوا ایجاد کند. مدیر رسانه های اجتماعی همچنین باید نحوه بهینه سازی هر پلتفرم و استفاده از ابزارهای تحلیلی برای اندازه گیری عملکرد را بداند.

علاوه بر این، یک مدیر رسانه اجتماعی باید بتواند به طور موثر با مخاطبان داخلی و خارجی ارتباط برقرار کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، شما همچنین باید از مهارت های خدمات مشتری خود برای پاسخ دادن به نظرات و پیام های مستقیم در هر پلتفرم استفاده کنید.

درآمد شما بسته به اینکه یک فریلنسر هستید یا در یک آژانس کار می کنید می تواند متفاوت باشد، اما حقوق معمولا از 42000 تا 66000 دلار متغیر است.

اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی

افرادی که با استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و اسنپ چت محتوا تولید می کنند، اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی یا به سادگی اینفلوئنسر هستند. بسیاری از شرکت ها آنها را استخدام می کنند تا برند یا محصولات خود را از طریق تصاویر، توییت ها، پست ها، کلیپ های ویدیویی، وبلاگ ها و موارد دیگر تبلیغ کنند.

علاوه بر این، آن‌ها معمولاً به اینفلوئنسرها پول می‌دهند تا از طرف آن‌ها محتوا ارسال کنند، زیرا می‌خواهند به مخاطبان هدف دست یابند.

این می تواند یک مسیر شغلی پرسود و منحصر به فرد باشد. اینفلوئنسر بودن مانند یک مدیر رسانه های اجتماعی مستقل به شما این استقلال را می دهد که مسیر شغلی خود را ایجاد کنید و فقط با برندهایی کار کنید که با ارزش های شما همسو هستند.

بسته به فالوورهای شما و برندهایی که با آنها کار می کنید، یک اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی می تواند بین 41000 تا 69000 دلار درآمد داشته باشد. حالا، اگر دنبال کننده سطح هدی کاتان هستید، این می تواند خیلی از آن گذشته باشد.

مشاور رسانه های اجتماعی

اگر یک برند نیاز به ارزیابی استراتژی فعلی یا نمایه های رسانه های اجتماعی خود داشته باشد، ممکن است یک مشاور رسانه های اجتماعی استخدام کند.

گاهی اوقات داشتن چشم‌اندازی تازه و دیدگاهی بی‌طرفانه می‌تواند به ارتقای حضور یک برند در رسانه‌های اجتماعی به سطح بعدی کمک کند. آنها همچنین می توانند به برندها در تعیین اهداف و ارزیابی سئوی آنها برای پلتفرم هایشان کمک کنند.

مشاوران رسانه های اجتماعی معمولا بین 50000 تا 82000 دلار درآمد دارند.

غذای نهایی

رسانه‌های اجتماعی دنیای ما را تغییر داده‌اند، از نحوه تعامل ما با دوستان، خانواده و دنبال‌کنندگان تا نحوه بازاریابی برندها برای محصولات و خدمات.

فرصت های شغلی در رسانه های اجتماعی فقط در حال گسترش است. اگر مهارت‌های ذکر شده در این مقاله را تمرین کنید و در جریان روندهای رسانه‌های اجتماعی باشید، می‌توانید در مسیرهای شغلی مختلف حرکت کنید.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: 13_Phunkod/Shutterstock





منبع