در این راهنما، یاد خواهید گرفت که چگونه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنید.
هدف نهایی این است که به شما بیاموزد که چگونه ببینید رقبای شما از چه کلمات کلیدی برای رتبهبندی وبسایتهای خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک استفاده میکنند.
همانطور که در زیر متوجه خواهید شد، روشهای زیادی برای بررسی کلمات کلیدی رقبا و همچنین ابزارهای خوب تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که میتوانید به صورت رایگان برای انجام تحلیل رقابتی برای SEO استفاده کنید.
در پایان این صفحه، راههای برتر برای یافتن کلمات کلیدی رقبا را میشناسید تا به شما در کشف ایدههای موضوعی جدید برای هدفگیری در وبسایت خود کمک کند.
چگونه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم
1. از Google Keyword Planner استفاده کنید
اولین راه برای نحوه یافتن کلمات کلیدی وب سایت رقبا، استفاده از ابزار Google Keyword Planner است. در حالی که این ابزار در درجه اول برای یافتن عبارات جستجو برای هدف گوگل ادز استفاده می شود، شما همچنین می توانید از آن به عنوان یک تحقیق رایگان سئو کلمات کلیدی برای یافتن کلمات کلیدی مورد استفاده توسط رقبای خود استفاده کنید.
برای دسترسی به ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل که بخشی از داشبورد گوگل ادوردز است، تنها به یک حساب Google نیاز دارید. در اینجا می توانید برای گوگل ادوردز ثبت نام کنید.
پس از ورود به سیستم، مراحل زیر را دنبال کنید:
- به ابزار Keyword Planner که در زیر نماد “Tools And Settings” قرار دارد بروید.
- بر روی گزینه “Discover New Keywords” کلیک کنید.
- تب “شروع با وب سایت” را انتخاب کنید.
- دامنه وب سایت رقبا یا URL صفحه وب فردی را وارد کنید. سپس گزینه صحیح جستجوی کلمه کلیدی را انتخاب کنید: «از کل سایت استفاده کنید» یا «فقط از این صفحه استفاده کنید».
- بر روی دکمه “دریافت نتایج” کلیک کنید.
- Google Keyword Planner سپس لیستی از کلمات کلیدی رقبا را نمایش می دهد همراه با میانگین حجم جستجوی ماهانه، ایده خوبی در مورد میزان ترافیک جستجوی ارگانیک کلمه کلیدی در ماه دریافت می کند
2. کلمات کلیدی رقبا را با Screaming Frog پیدا کنید
روش بعدی که می توانید برای مشاهده کلمات کلیدی رقبا استفاده کنید، Screaming Frog است.
نرم افزار Screaming Frog SEO Spider را می توان برای خزیدن در هر وب سایتی در اینترنت استفاده کرد. می توانید 500 URL را به صورت رایگان بارگیری و خزیدن کنید یا مجوزی برای حذف این محدودیت و دسترسی به ویژگی های پیشرفته خریداری کنید.
با استفاده از ابزار Screaming Frog SEO Spider، میتوانید وبسایتهای رقبای خود را برای عناصر سئوی درون صفحه مانند تگهای عنوان متا، ساختار URL، متن عنوان، متن جایگزین تصویر، متن لنگر داخلی و موارد دیگر تجزیه و تحلیل کنید. اگر رقیب شما از تکنیکهای خوب SEO در صفحه استفاده میکند، با نگاه کردن به کلمات رایجی که در آن عناصر HTML استفاده میشود، به راحتی متوجه خواهید شد که چه کلمات کلیدی را هدف قرار دادهاند.
3. به کلمات کلیدی در KWFinder مراجعه کنید
راه بعدی برای بررسی کلمات کلیدی رقبا استفاده از KWFinder است که یک ابزار اختصاصی جستجوی کلمات کلیدی SEO است.
KWFinder ابزار تحقیق کلمات کلیدی مورد علاقه من است و من هر روز از آن برای یافتن کلمات کلیدی خوب برای هدف در وب سایت های خود استفاده می کنم. می توانید KWFinder را به صورت رایگان در اینجا با استفاده از پیوند وابسته من بدون هزینه اضافی برای شما امتحان کنید. من فقط در صورت ارتقاء به یک برنامه پولی، کمیسیون دریافت می کنم.
همانطور که در بررسی کامل KWFinder من در اینجا ذکر شد، میتوانید وبسایتهای رقیب را بررسی کنید تا کلمات کلیدی رتبهبندی بالا را همراه با امتیاز دشواری کلمه کلیدی، میانگین حجم جستجوی ماهانه و سایر معیارهای کلیدی SEO را دریافت کنید. سپس می توانید از این اطلاعات برای ایجاد محتوای مشابه در سایت خود استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از تابع “Search By Domain” برای یافتن کلمات کلیدی برای دامنه اصلی یا هر URL در وب سایت استفاده کنید.
پس از استفاده از این ابزار، یا هر یک از ابزارهای دیگر ذکر شده در این راهنما، ممکن است بخواهید این صفحه دیگر را با نکاتی در مورد چند کلمه کلیدی در هر صفحه برای SEO که باید روی آن تمرکز کنید، بررسی کنید. به این ترتیب، شما می دانید که چگونه محتوای خود را به طور موثر برای بیشترین تعداد عبارات جستجو بهینه کنید.
4. کلمات کلیدی را با Keysearch بررسی کنید
یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای چگونگی مشاهده اینکه رقبای شما از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند، Keysearch است. این بسیار شبیه KWFinder است که در بالا ذکر شد، اما دارای داشبورد منحصر به فرد خود و چند ویژگی پیشرفته دیگر برای تجزیه و تحلیل SEO است.
میتوانید در اینجا با استفاده از پیوند وابسته من، Keysearch را رایگان امتحان کنید و وبسایتهای رقبای خود را اسکن کنید تا کلمات کلیدی را که برای رتبهبندی محتوا در موتورهای جستجو مانند Google، Yahoo و Bing بهینهسازی میکنند، ببینید.
5. از Semrush برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی SEO استفاده کنید
Semrush شاید محبوب ترین ابزار برای نحوه یافتن کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا باشد. با این حال، هزینه بسیار بالاتری دارد (حدود 119.95 دلار در ماه). به این دلیل که Semrush یک پلت فرم بازاریابی همه کاره است که عملکرد بسیار بیشتری نسبت به تحقیق کلمات کلیدی دارد. می توانید Semrush را به صورت رایگان در اینجا با استفاده از پیوند وابسته من امتحان کنید.
قدرت واقعی Semrush این است که شامل ابزار شکاف کلمات کلیدی است که به شما کمک می کند تا تجزیه و تحلیل کامل کلمات کلیدی وب سایت خود را با رقبای خود انجام دهید. این به شما این امکان را میدهد تا دریابید که رقبای شما کدام کلمات کلیدی دم کوتاه در مقایسه با وبسایت شما رتبهبندی میکنند. سپس، میتوانید صفحات وب جدیدی ایجاد کنید که آن کلمات کلیدی را هدف قرار میدهند تا امیدواریم ترافیک ارگانیک بیشتری از Google به دست آورید.
6. شکاف کلمات کلیدی را با Ahrefs پیدا کنید
یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای اینکه چگونه بفهمیم رقبای شما از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند، Ahrefs است. همچنین دارای یک ابزار Content Gap است که شبیه به Semrush است تا به شما کمک کند چندین رقیب را به طور همزمان تجزیه و تحلیل کنید تا لیستی از کلمات کلیدی را که وب سایت شما باید هدف قرار دهد ایجاد کنید.
7. کلمات کلیدی برای تبلیغات در Wordstream را ببینید
اگر میخواهید کلمات کلیدی رقبا را برای آپلود آسان در Google Ads یا حساب Bing Ads برای تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) دریافت کنید، Wordstream میتواند در این زمینه به شما کمک کند. از ابزار رایگان کلمه کلیدی WordStream برای اسکن وب سایت های رقبای خود استفاده کنید تا لیستی از اصطلاحات را به همراه حجم جستجوی Google، سطح رقابت، هزینه به ازای هر کلیک (CPC) و امتیاز فرصت دریافت کنید.
8. کلید واژه فرصت های وب سایت را با SpyFu بررسی کنید
SpyFu یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقابتی برای یافتن کلمات کلیدی رقیب است. چیزی که Spyfu را متمایز میکند این است که تاکتیکهای بازاریابی موتور جستجوی موفقترین رقبای شما، از جمله کلمات کلیدی ارگانیک و کانالهای سئوی پولی را به نمایش میگذارد.
با Spyfu، می توانید داده های کلمه کلیدی رقیب را دریافت کنید و تاریخچه رتبه بندی هر صفحه وب یا دامنه را دنبال کنید. این به شما بینشی می دهد که چگونه تغییر الگوریتم گوگل بر نتایج رتبه بندی کلمات کلیدی برای وب سایت آن رقیب تأثیر گذاشته است.
9. از Moz برای یافتن کلمات کلیدی و رقبای برتر استفاده کنید
Moz یک ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی SEO دارد که می توانید از آن برای به دست آوردن بینش های زیر در مورد رقبای خود استفاده کنید:
- رقبای برتر: این لیستی از رقبای برتر SERP شما در گوگل را نشان می دهد.
- فرصت های کلمات کلیدی: این به شما کمک می کند تا با درک کلمات کلیدی برتر رقبا و تأثیر بالقوه بر ترافیک وب سایت، شکاف های کلمات کلیدی را پیدا کنید.
- فرصت های محتوایی: این به شما کمک می کند تا محتوای برتری را که رقبای شما برای رتبه بندی کلمات کلیدی مهم استفاده می کنند، مشاهده کنید.
10. کلمات کلیدی محبوب SEO را با BuzzSumo بررسی کنید
یکی دیگر از راه های خوب برای بررسی کلمات کلیدی رقبا با BuzzSumo است.
با این حال، با BuzzSumo شما جنبه اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی وب سایت های رقبای خود را برای یافتن محتوای محبوب تجزیه و تحلیل خواهید کرد. سپس، می توانید کلمات کلیدی را که محتوا برای موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ رتبه بندی می کند، با استفاده از هر یک از ابزارهای ذکر شده در این صفحه، مهندسی معکوس کنید. به این ترتیب، میتوانید موضوعاتی را که در صنعت شما علاقه و سر و صدا نشان دادهاند، کشف کنید، که امیدواریم منجر به حجم بالاتری از ترافیک جستجوی ارگانیک شود.
نحوه مشاهده رایگان کلمات کلیدی رقبا
1. کد منبع HTML وب سایت را ببینید
اولین راه برای یافتن رایگان کلمات کلیدی رقبا، بررسی کد منبع HTML وب سایت است. شما می توانید این کار را به دو صورت انجام دهید:
- روی صفحه وب کلیک راست کرده و “View Page Source” را انتخاب کنید.
- از دستور میانبر صفحه کلید Ctrl + U استفاده کنید.
هنگامی که کد منبع وب سایت را مشاهده می کنید، سپس می توانید به دنبال عناصر کلیدی SEO در صفحه مانند تگ عنوان متا
بگردید. شما باید یک کلمه کلیدی مشترک را در آن سه مکان مشاهده کنید که نشان دهنده کلمه کلیدی SEO است که رقیب سعی در رتبه بندی آن در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ دارد.
در تصویر مثال زیر، عبارت “بهترین ابزارهای سئو” را می بینید که برای این وب سایت برجسته شده است که بدیهی است یک کلمه کلیدی است که می خواهد در SERP ها رتبه بندی کند زیرا در آن مکان های مهم HTML قرار دارد.
اگر می خواهید نکات خوبی در مورد نحوه بهینه سازی صحیح این عناصر برای سئو داخلی صفحه داشته باشید، این آموزش دیگر در مورد نحوه افزودن کلمات کلیدی به وب سایت برای سئو را بررسی کنید.
2. نقشه سایت Competitors را بررسی کنید
راه آسان دیگر برای مشاهده رایگان کلمات کلیدی رقبا، بررسی فایل نقشه سایت وب سایت آنها است. نقشه سایت لیستی از URL ها را برای هر صفحه وب به شما نشان می دهد. و اگر رقیب از روشهای خوب SEO در صفحه استفاده کند، URL حاوی کلمه کلیدی هدف اصلی خواهد بود.
سه روش ساده برای پیدا کردن نقشه سایت رقبا وجود دارد:
- بررسی دستی: sitemap.xml را به انتهای نام دامنه اضافه کنید تا به این صورت باشد: “domain.com/sitemap.xml”. اکثر صاحبان وب سایت از رشته نقشه سایت پیش فرض استفاده می کنند که یافتن آن را آسان می کند.
- فایل Robots.txt را بررسی کنید: تقریباً همه سایت ها دارای robots.txt هستند که دارای یک خط کد است که خزنده های موتورهای جستجو را به فایل نقشه سایت هدایت می کند. robots.txt را به انتهای دامنه مانند این اضافه کنید: “domain.com/robots.txt” و به دنبال خط کدی بگردید که با “Sitemap::” شروع می شود، مانند این: “Sitemap: https://domain”. com/sitemap.xml”
- از اپراتورهای جستجوی گوگل استفاده کنید: موتور جستجوی گوگل به اپراتورهای ویژه اجازه می دهد تا به شما در یافتن محتوای فهرست شده در SERP کمک کنند. می توانید از این مجموعه اپراتورها برای یافتن فایل نقشه سایت برای برخی از وب سایت ها استفاده کنید. فقط “domain.com” را با دامنه رقبا و پسوند TLD جایگزین کنید: “site:domain.com filetype:xml inurl:sitemap”.
3. از Google Keyword Planner به صورت رایگان استفاده کنید
همانطور که قبلاً در این راهنما ذکر شد، Google Keyword Planner برای هر کسی که دارای حساب Google است رایگان است. این بخشی از Google AdWords است که می توانید در اینجا ثبت نام کنید.
بعد از اینکه وارد AdWords شدید، این مراحل را دنبال کنید تا از Keyword Planner استفاده کنید تا لیستی از کلمات کلیدی رایگان SEO را که رقبای شما برای آن ها در SERP رتبه بندی می کنند پیدا کنید:
- روی نماد “ابزارها و تنظیمات” کلیک کنید.
- “Keyword Planner” را انتخاب کنید.
- بر روی گزینه “Discover New Keywords” کلیک کنید.
- تب “شروع با وب سایت” را انتخاب کنید.
- دامنه وب سایت رقبا یا URL صفحه وب فردی را وارد کنید.
- گزینه صحیح جستجوی کلمه کلیدی را انتخاب کنید: «از کل سایت استفاده کنید» یا «فقط از این صفحه استفاده کنید».
- بر روی دکمه “دریافت نتایج” کلیک کنید.
Google Keyword Planner سپس فهرستی از کلمات کلیدی را برای کل دامنه یا URL صفحه وب به همراه میانگین حجم جستجوی ماهانه و برخی داده های پرداخت به ازای کلیک (PPC) نمایش می دهد.
4. SEO Powersuite را به صورت رایگان دانلود کنید
SEO Powersuite یک دانلود رایگان برای تست و آزمایش ابزارهای آن ارائه می دهد. با استفاده از توابع رایگان می توانید تجزیه و تحلیل سریع رقبا انجام دهید. SEO PowerSuite از 4 ابزار تشکیل شده است که هر جنبه ای از سئو را پوشش می دهد، از جمله تحقیق کلمات کلیدی، بررسی رتبه، تجزیه و تحلیل بک لینک، داده های درون صفحه و محتوا، سئوی موبایل، رسانه های اجتماعی، تجزیه و تحلیل و گزارش ها.
5. کلمات کلیدی با Ubersuggest را ببینید
Ubersuggest یک راه رایگان دیگر برای مشاهده اینکه رقبای شما از چه کلمات کلیدی برای سئو استفاده می کنند است. در بخش Ubersuggest ایده های کلیدواژه، می توانید از ویژگی «جستجو بر اساس وب سایت» در Ubersuggest برای بررسی یک دامنه یا URL صفحه وب برای یافتن کلمات کلیدی بالقوه ای که می توانید برای وب سایت خود نیز هدف قرار دهید، استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که شما فقط می توانید 3 جستجو در روز بدون ورود به سیستم انجام دهید.
خلاصه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنید، ببینید و بررسی کنید
امیدوارم از این راهنمای نحوه یافتن کلمات کلیدی رقبا لذت برده باشید.
همانطور که متوجه شدید، راه های زیادی برای بررسی کلمات کلیدی رقبا با استفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی پولی و رایگان وجود دارد. همچنین میتوانید با تجزیه و تحلیل کد منبع HTML، فایلهای نقشه سایت، فایلهای robots.txt و موارد دیگر ببینید رقبای شما از چه کلمات کلیدی استفاده میکنند. بنابراین فقط از روشی که بیشتر دوست دارید برای به دست آوردن کلمات کلیدی رقیب استفاده کنید که می توانید برای بهبود استراتژی بهینه سازی موتور جستجو برای وب سایت خود نیز استفاده کنید.
من خالق SEO Chatter هستم. من از سال 2005 مجذوب سئو شده ام و بیشتر ساعات بیداری خود را صرف مصرف محتوای سئو از متخصصان برتر در این زمینه کرده ام. هدف من این است که بهترین نکات و اخبار در مورد بهینه سازی موتور جستجو را به اشتراک بگذارم تا بتوانید ترافیک بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید.