نحوه ارسال URL به گوگل برای نمایه سازی (افزودن URL به گوگل)


در این راهنما، نحوه ارسال URL به Google را یاد خواهید گرفت.

این آموزش گام به گام به دو بخش تقسیم شده است تا به شما نشان دهد چگونه یک URL را در وب واکشی کنید تا Googlebot آن را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) بخزد و فهرست کند.

بخش اول این راهنما به شما آموزش می دهد که چگونه با استفاده از کنسول جستجوی گوگل (GSC) یک URL به گوگل اضافه کنید تا به صورت دستی صفحات وب را ارسال کنید. قسمت دوم این آموزش به شما نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از نقشه سایت به روش‌های مختلف یک وب‌سایت را به Google ارسال کنید تا مجبور نباشید هر بار که می‌خواهید به خزنده موتور جستجو در مورد URLهای جدید منتشر شده هشدار دهید، وارد GSC شوید.

این را راهنمای نهایی خود برای ارسال سایت ها و URL ها به گوگل برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در نظر بگیرید.

نحوه ارسال URL به گوگل

نحوه ارسال URL به گوگل

1. وارد Google Search Console شوید

اولین قدم برای نحوه ارسال یک URL به Google، ورود به حساب کنسول جستجوی Google خود است. کنسول جستجوی گوگل یک ابزار بازرسی URL ویژه برای ارسال دستی URL های وب سایت شما برای نمایه سازی دارد.

مرحله 1: با ورود به کنسول جستجو، URL را به Google اضافه کنید

2. ویژگی وب سایت را برای ارسال URL انتخاب کنید

گام بعدی برای افزودن URL به Google این است که ویژگی وب سایت صحیح را برای ارسال URL انتخاب کنید. برای ارسال URL به فهرست، باید سایت را به کنسول جستجوی گوگل متصل کنید.

به قسمت انتخاب ملک در گوشه سمت چپ بالای داشبورد کنسول جستجوی گوگل بروید و ویژگی وب سایت را انتخاب کنید. اگر دارایی در لیست نیست، باید روی پیوند «افزودن دارایی» کلیک کنید و دستورات مربوط به اتصال سایت به کنسول جستجوی Google را دنبال کنید تا به URL ارسالی دسترسی پیدا کنید.

مرحله 2: ویژگی وب سایت را در GSC انتخاب کنید

3. بر روی ابزار بازرسی URL کلیک کنید

پس از اینکه ویژگی وب سایت صحیح را انتخاب کردید، سپس باید روی پیوند ابزار بازرسی URL در منوی ناوبری سمت چپ کلیک کنید. این پیوند مکان نما شما را به قسمت “Inspect Any URL” در بالای صفحه می برد.

مرحله 3: ابزار بازرسی URL گوگل

4. در URL صفحه وب قرار دهید

گام بعدی برای ارسال URL یک وب سایت به Google این است که رشته URL را در قسمت Inspect Any URL قرار دهید.

مرحله 4: فیلد ورودی بازرسی URL

5. کلید Enter را بزنید تا گوگل URL را واکشی کند

با زدن کلید enter به Google می‌گوید URL را واکشی کند. این بخش از فرآیند URL را ایندکس نمی‌کند، بلکه فقط آن را آزمایش می‌کند تا ببیند زنده است و می‌تواند ایندکس شود.

مرحله 5: پیام آزمایش URL را واکشی کنید

اگر URL به هر دلیلی از Googlebot مسدود شود، خطایی ظاهر می شود. همچنین، شما فقط می‌توانید یک سایت را برای نمایه‌سازی و URLهای مرتبط با آن برای دارایی‌هایی که در کنسول جستجو به آن‌ها دسترسی دارید، به Google ارسال کنید. اگر URL را از دامنه اشتباهی جای‌گذاری کنید، یک پنجره خطا ظاهر می‌شود که می‌گوید «URL در ویژگی نیست. یک URL را در ویژگی انتخاب شده فعلی یا ویژگی های سوئیچ بررسی کنید.”

6. روی دکمه REQUEST INDEXING کلیک کنید

اگر کنسول جستجوی Google URL را تجزیه و تحلیل کند و تشخیص دهد که در حال حاضر در فهرست نیست، پیامی روی صفحه ظاهر می شود که می گوید “URL در Google نیست”. در زیر آن پیام، بخشی با «پوشش: URL برای Google ناشناخته است» را نیز مشاهده خواهید کرد.

برای ارسال URL به موتور جستجوی گوگل، باید روی دکمه REQUEST INDEXING کلیک کنید. این مرحله گوگل را مجبور می کند تا URL را بخزد و آن را برای نمایه سازی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ارزیابی کند.

مرحله 6: URL را با دکمه Indexing Request به موتور جستجوی گوگل ارسال کنید

7. روی GOT IT کلیک کنید تا از ابزار ارسال URL خارج شوید

آخرین مرحله در این فرآیند، کلیک بر روی دکمه GOT IT برای خروج از ابزار ارسال URL گوگل است. این کار شما را به داشبورد کنسول جستجوی گوگل بازمی گرداند. اگر می خواهید URL های بیشتری را برای فهرست بندی به گوگل ارسال کنید، مراحل 3 تا 7 را تکرار کنید.

مرحله 7: از ابزار Google Submit URL خارج شوید

توجه: می‌توانید با چسباندن مجدد همان URL در ابزار بازرسی URL یا بررسی گزارش وضعیت فهرست واقع در بخش پوشش در منوی سمت چپ Google Search Console، پیشرفت وضعیت ارسال خود را کنترل کنید. این ابزارها نشان می‌دهند که آیا URL کشف و خزیده شده است و همچنین نشان می‌دهد که آیا URL در حال حاضر در موتور جستجوی Google ایندکس شده است یا خیر.

اکنون، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه URL های وب سایت خود را بدون نیاز به هر بار ورود به کنسول جستجو و ارسال دستی به Google ارسال کنید، بخش بعدی نحوه انجام این فرآیند را به شما آموزش می دهد.

برگه جستجوی کلمات کلیدی جستجوگرها را دانلود کنیدبرگه جستجوی کلمات کلیدی جستجوگرها را دانلود کنید
بدون ورود به سیستم، URL را به Google ارسال کنید

بدون ورود به سیستم، URL را به Google ارسال کنید

1. یک نقشه سایت ایجاد کنید

اولین قدم برای نحوه ارسال URL به گوگل بدون ورود به سیستم، نیاز به ایجاد نقشه سایت وب سایت دارد. نقشه سایت فایلی است که اطلاعاتی در مورد URL های سایت شما و روابط بین آنها ارائه می دهد.

شما می توانید نقشه سایت را به صورت خودکار یا دستی ایجاد کنید. اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress، Wix یا Blogger استفاده می کنید، احتمالاً CMS به طور خودکار نقشه سایت را برای موتورهای جستجو مانند Google در دسترس قرار داده است. معمولاً در یک URL مانند زیر قرار دارد: domain.com/sitemap.xml. برای سایر تنظیمات سایت، ممکن است لازم باشد نقشه سایت را خودتان با استفاده از یک ویرایشگر متنی مانند Windows Notepad یا Nano (Linux, MacOS) ایجاد کنید و فایل را در ریشه دامنه آپلود کنید.

گوگل از چندین قالب نقشه سایت پشتیبانی می کند:

  • XML
  • RSS، mRSS و Atom 1.0
  • متن

2. URL را با استفاده از ابزار پینگ گوگل ارسال کنید

پس از ایجاد نقشه سایت و آپلود در وب سایت، می توانید با استفاده از ابزار پینگ، URL را بدون ورود به گوگل اضافه کنید. می توانید این کار را با ارسال یک درخواست GET در مرورگر خود یا خط فرمان به آدرس ذکر شده در زیر انجام دهید و URL کامل نقشه سایت را مشخص کنید.

https://www.google.com/ping?sitemap=FULL_URL_OF_SITEMAP

مثال:

https://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml

نکته ای که در اینجا باید به خاطر داشت این است که گوگل هر بار که وب سایت خزیده می شود URL نقشه سایت را بررسی نمی کند. نقشه های سایت فقط در اولین باری که ارسال شده اند یا زمانی که عنکبوت وب گوگل متوجه آنها شود بررسی می شود. بنابراین، باید هر بار که نقشه سایت وب سایت شما به روز می شود (مثلاً یک URL جدید منتشر می شود) از ابزار پینگ گوگل استفاده کنید تا به گوگل هشدار دهید که آن را دوباره بررسی کند.

3. URL نقشه سایت را به فایل Robots.txt اضافه کنید

گام دیگری که می توانید برای کمک به Google در یافتن URL های شما بدون ورود به سیستم انجام دهید، مشخص کردن مسیر نقشه سایت خود در فایل robots.txt وب سایت است. این فایل به خزنده های موتورهای جستجو اطلاع می دهد که خزنده به کدام URL ها می تواند در سایت شما دسترسی داشته باشد.

برای استفاده از این روش، کد زیر را به فایل robots.txt سایت خود اضافه کنید و در عین حال مطمئن شوید که نام دامنه و مسیر فایل نقشه سایت برای وب سایت شما صحیح است.

Sitemap: https://example.com/sitemap.xml

4. از پروتکل باز WebSub استفاده کنید

اگر از Atom/RSS برای نقشه سایت خود استفاده می کنید، می توانید با استفاده از پروتکل باز WebSub به گوگل و سایر موتورهای جستجو در مورد به روز رسانی URL ها هشدار دهید. برای جزئیات بیشتر در مورد این فرآیند، این مستندات W3C WebSub را بررسی کنید.

5. نقشه سایت را در کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید

روش دیگری که می توانید برای خزیدن خودکار و نمایه سازی URL های سایت خود در گوگل بدون نیاز به ورود به کنسول جستجو و ارسال دستی صفحات وب خود استفاده کنید، ورود به حساب کنسول جستجوی Google خود و تنظیم آن برای خزیدن نقشه سایت در آینده است. پس از تکمیل مراحل این فرآیند، دیگر لازم نیست وارد سیستم شوید تا Google URL های وب سایت شما را بخزد و فهرست کند.

  • ویژگی وب سایت صحیح را در گوشه سمت چپ بالای داشبورد انتخاب کنید.
  • روی ابزار نقشه سایت در منوی ناوبری سمت چپ کلیک کنید.
  • در صفحه «افزودن نقشه سایت جدید به Google»، روی فیلد ورودی کنار نام دامنه که عبارت «URL نقشه سایت را وارد کنید» کلیک کنید و مکان نقشه سایت خود را وارد کنید. مثلا، sitemap.xml.
  • روی دکمه SUBMIT کلیک کنید تا به روز رسانی اعمال شود.

با مشاهده ستون وضعیت می توانید وضعیت ارسال نقشه سایت خود را بررسی کنید. پیام “موفقیت” یا “نقشه سایت را می توان خواند اما خطا دارد” را مشاهده خواهید کرد.

ارسال سایت به گوگل برای نمایه سازی تضمینی نیست

راه های بیشتر برای افزودن URL به موتور جستجوی گوگل

در زیر چند راه دیگر برای افزودن URL ها و وب سایت ها به موتور جستجوی گوگل برای نمایه سازی در SERP ها وجود دارد. اگر در هر قسمت از آموزش های گام به گام قبلی در این صفحه گیر کردید، می توانید این روش ها را امتحان کنید.

  • از سایت‌های ارسال رایگان وب‌سایت برای اضافه کردن سایت خود و آدرس‌های اینترنتی مرتبط با آن به موتورهای جستجو و دایرکتوری‌های اصلی از طرف خود استفاده کنید.
  • بک لینک هایی با کیفیت بالا در وب سایت های دیگر بسازید تا موتور جستجوی گوگل بتواند URL های سایت شما را پیدا کرده و بخزد. این راهنمای مرتبط را با لیستی از سایت های بک لینک رایگان برای ایده هایی در مورد اینکه از کجا شروع کنید، ببینید.
  • برای شناسایی سریعتر هر پست وبلاگ جدید، فید وبلاگ خود را به سایت های ارسال وبلاگ ارسال کنید.
  • وب سایت خود را در سایت های ارسال دایرکتوری مرتبط فهرست کنید.
  • نشانک های اجتماعی برای URL های خود در سیستم عامل های محبوب ایجاد کنید. این لیست سایت های نشانک اجتماعی مرتبط می تواند به شما کمک کند تا یک وب سایت خوب برای این منظور پیدا کنید.

ارسال یک URL یا وب سایت، نمایه سازی را تضمین نمی کند

ایندکس شدن یک URL یا وب سایت در Google همیشه تضمینی نیست، مهم نیست که از کدام فرآیند آموزشی در این صفحه استفاده می کنید. الگوریتم گوگل بر اساس بسیاری از عوامل مانند سئو فنی و کیفیت محتوا، URL ها و سایت هایی را برای فهرست بندی انتخاب می کند.

چیزی که باید در نظر داشت صرف نظر از گزینه ای که در بالا برای ارسال URL به Google انتخاب می کنید این است که ارسال دستی و ارسال نقشه سایت صرفاً نکاتی به موتور جستجوی Google هستند. اگر در ارسال URL های خود به Google با مشکل مواجه هستید، راهنمای گزارش پوشش نمایه کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید تا نحوه عیب یابی URL هایی که در موتور جستجو ایندکس نمی شوند را بیاموزید.

URL را برای خلاصه نمایه سازی به گوگل ارسال کنید

امیدوارم از این راهنمای نحوه ارسال URL به Google لذت برده باشید.

همانطور که متوجه شدید، دو راه اصلی برای افزودن URL به Google وجود دارد: ارسال دستی و ارسال خودکار. می‌توانید به‌صورت دستی یک سایت را برای فهرست‌بندی URL‌های آن با ابزار Search Console Inspection به Google ارسال کنید یا نقشه سایت را به وب‌سایت اضافه کنید و از روش‌های مختلفی برای هشدار خودکار به Googlebot استفاده کنید که محتوای جدید منتشر شده است و باید در موتور جستجو ایندکس شود. صفحات نتایج مانند ابزار Ping، فایل robots.txt و WebSub Open Protocol.





منبع