نحوه بررسی ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس (UA و GA4)


در این راهنما، نحوه بررسی ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس را خواهید آموخت.

این آموزش گام به گام به شما نشان می دهد که چگونه ترافیک جستجوی ارگانیک را در Google Analytics 4 (GA4) و Universal Analytics (UA) مشاهده کنید تا بتوانید نتایج مورد نیاز برای اندازه گیری کمپین های SEO را برای هر دو نسخه GA دریافت کنید.

همانطور که در زیر متوجه خواهید شد، هنگامی که بدانید چگونه ترافیک وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید، بینش های مهم زیادی وجود دارد که می توانید از مخاطبان خود به دست آورید. بنابراین این راهنمای نهایی خود را برای چگونگی بررسی ترافیک جستجوی ارگانیک در Google Analytics در نظر بگیرید.

ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس چیست؟

ترافیک جستجوی ارگانیک در گوگل آنالیتیکس به ترافیکی گفته می شود که از طریق موتور جستجویی مانند گوگل، یاهو یا بینگ به جای دیگر کانال های ارجاع دهنده مانند تبلیغات پولی، رسانه های اجتماعی، ترافیک مستقیم، ایمیل یا سایت دیگری که به سایت شما پیوند می دهد، به وب سایت شما می رسد. سایت اینترنتی.

(اگر در مورد اینکه ترافیک جستجوی ارگانیک چیست به تجدید نظر نیاز دارید، این صفحه مرتبط را بررسی کنید: معنی ترافیک ارگانیک.)

نحوه بررسی ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس

نحوه بررسی ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس

1. وارد Google Analytics شوید

اولین قدم برای نحوه بررسی ترافیک ارگانیک در Google Analytics، ورود به داشبورد است. به https://analytics.google.com بروید و سپس ویژگی صحیح وب سایت و نسخه Google Analytics (Universal یا GA4) را که می خواهید ترافیک جستجوی ارگانیک را مشاهده کنید، انتخاب کنید.

2. به Traffic Acquisition Overview بروید

پس از ورود به Google Analytics، گام بعدی برای مشاهده ترافیک ارگانیک در Google Analytics این است که صفحه Acquisition Overview را مشاهده کنید تا اطلاعات کلی وب سایت خود را ببینید.

دستورالعمل‌های Google Universal Analytics (UA) و Google Analytics 4 (GA4) در زیر آمده است.

برای Google Universal Analytics (UA):

  • به گزارش ها > کسب > نمای کلی بروید
مرحله 2: مرور کلی جمع آوری ترافیک ارگانیک Google Universal Analytics

در Google Universal Analytics، می‌توانید ترافیک جستجوی ارگانیک را در دو مکان در گزارش نمای کلی کسب مشاهده کنید: در نمودار دایره‌ای در زیر کانال‌های برتر و به‌عنوان داده در جدول کسب.

برای Google Analytics 4 (GA4):

  • به گزارش ها > اکتساب > جذب ترافیک بروید
مرحله 2: بررسی اجمالی جمع آوری ترافیک ارگانیک Google Analytics 4

در Google Analytics 4، می‌توانید ترافیک جستجوی ارگانیک را در دو مکان در گزارش جذب ترافیک مشاهده کنید: در نمودار میله‌ای زیر گروه‌بندی کانال پیش‌فرض کاربران براساس جلسه و به‌عنوان داده در جدول جذب.

3. منبع ترافیک جستجوی ارگانیک را بررسی کنید

مرحله قبل به شما نشان داد که چگونه کل ترافیک ارگانیک را در Google Analytics برای وب سایت خود پیدا کنید. این مرحله شما را در بررسی ترافیک جستجوی ارگانیک از هر موتور جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ راهنمایی می کند. به این ترتیب، می دانید که کدام موتور جستجو بیشترین ترافیک را به سایت شما ارسال می کند.

برای Google Universal Analytics (UA):

  • به Reports > Acquisition > All Traffic > Source/Medium بروید
مرحله 3: منبع ترافیک جستجوی ارگانیک Google Universal Analytics

برای Google Analytics 4 (GA4):

  • به گزارش ها > اکتساب > جذب ترافیک بروید
  • روی منوی کشویی Session Default Channel Grouping کلیک کنید.
  • “منبع” را انتخاب کنید.
مرحله 3: منبع ترافیک جستجوی ارگانیک Google Analytics 4

4. یک موتور جستجوی واحد را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید ترافیک جستجوی ارگانیک را در Google Analytics برای یک موتور جستجو پیدا کنید و بقیه را از جدول داده‌ها فیلتر کنید، می‌توانید این مراحل اضافی را دنبال کنید.

برای Google Universal Analytics (UA):

برگه جستجوی کلمات کلیدی جستجوگرها را دانلود کنیدبرگه جستجوی کلمات کلیدی جستجوگرها را دانلود کنید
  • نام موتور جستجو را در فیلد جستجو در کنار کلمه “پیشرفته” بالای جدول داده تایپ کنید تا لیست را محدود کنید.
مرحله 4: فیلتر موتور جستجوی یونیورسال آنالیتیکس گوگل

برای Google Analytics 4 (GA4):

  • نام موتور جستجو را در قسمت جستجوی بالای منوی کشویی «منبع جلسه» در بالای جدول داده تایپ کنید تا فهرست را محدود کنید.
مرحله 4: Google Analytics 4 تنها فیلتر موتور جستجو

5. یک صفحه فرود را برای ردیابی در GA انتخاب کنید

می‌توانید با فیلتر کردن بیشتر جدول جذب، ترافیک جستجوی ارگانیک در GA را برای صفحات فرود خاص بررسی کنید. برای انجام این کار، کافی است این مراحل ساده زیر را پس از تکمیل مرحله 4 بالا دنبال کنید.

برای Google Universal Analytics (UA):

  • روی منوی کشویی «بعد ثانویه» کلیک کنید.
  • “صفحه فرود” را در قسمت “معمولا استفاده می شود” انتخاب کنید.

اکنون فهرستی از صفحات فرود وب سایت خود را به همراه داده های ترافیک موتور جستجوی خاصی که در مرحله قبل انتخاب کرده اید مشاهده خواهید کرد. اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک را برای موتور جستجوی دیگری فیلتر کنید (مثلاً یاهو، بینگ یا DuckDuckGo)، فقط متن را در قسمت جستجو در کنار پیوند «پیشرفته» بالای جدول داده‌ها جایگزین کنید.

مرحله 4: ترافیک صفحه فرود Google Universal Analytics

برای Google Analytics 4 (GA4):

  • روی علامت + در کنار «منبع جلسه» کلیک کنید.
  • به “صفحه/صفحه” بروید.
  • “صفحه فرود” را انتخاب کنید.
مرحله 4: ترافیک صفحه فرود Google Analytics 4

جدول داده ها در GA4 اکنون صفحات فرود را همراه با داده های ترافیک موتور جستجوی انتخابی شما فهرست می کند. می‌توانید فیلتر موتور جستجو را برای نمایش داده‌های Yahoo، Bing یا DuckDuckGo تغییر دهید، برای مثال، با جایگزین کردن متن در قسمت جستجو در بالای منوی کشویی «منبع جلسه» در بالای جدول داده‌ها.

6. معیارهای مهم ترافیک را بررسی کنید

همانطور که در این آموزش دیگر در مورد نحوه ردیابی ترافیک وب سایت با استفاده از Google Analytics ذکر شد، هم Universal GA و هم GA4 معیارهای ترافیکی مهمی را ارائه می دهند که می توانید برای وب سایت خود به عنوان یک کل و صفحات فرود جداگانه بررسی کنید.

می‌توانید از معیارهای زیر در جدول داده‌های GA برای یافتن، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود برای به دست آوردن ترافیک جستجوی ارگانیک با SEO استفاده کنید.

معیارهای ترافیک Google Universal Analytics (UA):

  • کاربران
  • کاربران جدید
  • جلسات
  • تعداد جلسات به ازای هر کاربر
  • بازدید از صفحه
  • صفحات / جلسه
  • میانگین مدت زمان جلسه
  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل هدف
  • تکمیل اهداف
  • ارزش های هدف
مرحله 5: معیارهای ترافیک Google Universal Analytics

برای معیارهای ترافیک Google Analytics 4 (GA4):

  • کاربران
  • جلسات
  • جلسات درگیر
  • میانگین زمان تعامل در هر جلسه
  • جلسات درگیر برای هر کاربر
  • رویدادها در هر جلسه
  • نرخ تعامل
  • تعداد رویداد
  • تبدیل ها
  • کل درآمد
مرحله 5: Google Analytics 4 Traffic Metrics

7. محدوده داده های Google Analytics را تغییر دهید

اگر می خواهید نحوه بررسی ترافیک ارگانیک در Google Analytics برای یک محدوده تاریخی خاص را بررسی کنید، این مرحله می تواند کمک کند. شما به راحتی با کلیک بر روی ابزار انتخابگر تاریخ در گوشه سمت راست بالای صفحه، بازه زمانی مشاهده داده های ترافیک جستجو در GA را تغییر می دهید.

گزینه های محدوده تاریخی که می توانید انتخاب کنید به نسخه Google Analytics نصب شده برای وب سایت شما بستگی دارد. در اینجا لیستی از آن انتخاب ها آمده است:

  • امروز
  • دیروز
  • هفته گذشته
  • ماه گذشته
  • 7 روز گذشته
  • 30 روز گذشته
  • 90 روز گذشته (فقط GA4)
  • 12 ماه گذشته (فقط GA4)
  • آخرین سال تقویم (فقط GA4)
  • امسال (فقط GA4)
  • محدوده تاریخ سفارشی انتخاب شما

8. مشاهده کلمات کلیدی جستجوی ارگانیک

تا این مرحله از آموزش، شما قادر به مشاهده ترافیک ارگانیک برای وب سایت خود به عنوان یک کل و صفحات فرود فردی بوده اید. با این حال، ممکن است بخواهید بدانید چه کلمات کلیدی ارگانیک بازدیدکنندگان را به وب سایت شما می فرستند تا بتوانید استراتژی های بهینه سازی موتور جستجوی ارگانیک خود را ارزیابی کنید.

می توانید این راهنمای دیگر در مورد کلمات کلیدی Google Analytics را بررسی کنید تا این داده های SEO را در داشبورد خود قرار دهید. به‌طور پیش‌فرض، کلمات کلیدی SEO در Universal GA یا GA4 نشان داده نمی‌شوند، بنابراین این آموزش به شما آموزش می‌دهد که چگونه کلمات کلیدی جستجوی ارگانیک را با پیوند دادن آن به کنسول جستجوی Google برای ردیابی و تجزیه و تحلیل به حساب خود اضافه کنید.

خلاصه نحوه مشاهده ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس

خلاصه ترافیک ارگانیک در گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید

امیدوارم از این راهنمای نحوه بررسی ترافیک ارگانیک در Google Analytics لذت برده باشید.

همانطور که متوجه شدید، مراحل مورد نیاز برای یافتن ترافیک جستجوی ارگانیک در GA سریع و آسان است. و هنگامی که بدانید چگونه ترافیک ارگانیک را در Google Analytics برای Universal و GA4 با استفاده از روش‌های این آموزش مشاهده کنید، می‌توانید نحوه عملکرد تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود را برای سئو اندازه‌گیری کنید.





منبع