هوش مصنوعی به شما امکان می دهد با نسخه های مجازی عزیزان متوفی صحبت کنید


ممکن است شبیه چیزی از یک قسمت “آینه سیاه” به نظر برسد. با این حال، پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI) اکنون به مردم اجازه می‌دهد تا با عزیزانشان از آن سوی قبر تعامل و گفتگو داشته باشند.

چندین شرکت، از جمله HereAfterAI مستقر در کالیفرنیا، از فناوری مشابهی استفاده می کنند که به چت ربات های هوش مصنوعی و دستیارهای صوتی برای ایجاد نسخه های مجازی از انسان های واقعی کمک می کند. HereAfterAi که به عنوان یک برنامه تلفن همراه در دسترس است، از عکس‌ها، مصاحبه‌های ویدیویی و ضبط صدا برای ایجاد آواتارهای تعاملی با قابلیت مکالمه استفاده می‌کند.

شما، فقط مجازی، همچنین مستقر در لس آنجلس، تلاش می‌کند تا پویایی رابطه بین شما و عزیزتان را از طریق مکالمه بازآفرینی کند – که امکان برقراری ارتباط معتبر پس از مرگ فرد را فراهم می‌کند.

Hour One مستقر در تل آویو، به هر کسی اجازه می دهد تا یک کلون کاملا دیجیتالی از خود بسازد که می تواند بدون هیچ گونه ورودی از سوی انسان زنده “در دوربین” صحبت کند.

غلبه بر موانع خلاقیت توسط هوش مصنوعی

از زمانی که آلن تورینگ آزمایش خود را به نام خود در مقاله سال 1950 با عنوان «ماشین‌های محاسباتی و هوش» معرفی کرد، شبیه‌سازی الگوهای تفکر دیجیتال انسان جام مقدس هوش مصنوعی در نظر گرفته شد.

یکی از مهم ترین موانعی که دانشمندان داده در توسعه هوش مصنوعی با آن مواجه شده اند، تفکیک تفکر خلاق به تفکر همگرا و واگرا است.

تفکر همگرا یافتن راه حل های مشخص برای مشکلات با استفاده از حافظه و منطق است. تفکر واگرا فرآیند بررسی احتمالات متعدد برای حل یک مشکل است و بسیار آزادتر و خود به خود است.

نسل های قبلی هوش مصنوعی در تفکر واگرا ضعیف عمل کرده اند، اما تئوری و عمل به طور قابل توجهی پیشرفت کرده اند. در سال 2016، یک دستگاه هوش مصنوعی دانشگاه نیویورک به نام بنجامین یک فیلمنامه گیج کننده برای «Sunspring»، یک فیلم کوتاه تخیلی نوشت.

از آن زمان، فناوری هوش مصنوعی در ایجاد همه چیز، از بازی گرفته تا موسیقی و روزنامه نگاری، شاهد افزایش استفاده و مهارت بوده است. در یک رویداد گسترده در ماه آگوست، گروه موسیقی کاپیتول امضا کرد و به سرعت یک خواننده رپ هوش مصنوعی به نام FN Meka را پس از اینکه به خاطر کلیشه‌های نژادی مورد انتقاد قرار گرفت، کنار گذاشت.

فناوری بر روی مدل های زبانی بزرگ بنا می شود

ساختن کپی‌های دیجیتالی متقاعدکننده از انسان‌ها به استفاده از مدل‌های زبان هوش مصنوعی بزرگ (LMM) متکی است که می‌توانند معنی را از اعلان‌ها رمزگشایی کنند و با متن واضح پاسخ دهند. دو مورد از محبوب‌ترین آنها GPT-3 از OpenAI و LaMDA گوگل هستند که می‌توانند برای تقلید از الگوهای مکالمه منحصربه‌فرد سفارشی شوند.

همراه با پیشرفت در شبیه سازی صدا، این منجر به ایجاد Deepfakes شده است که به طور فزاینده ای واقعی اما نسخه های کاملاً نادرست از رویدادها و اظهارات واقعی هستند.

نگرانی های اخلاقی همچنان باقی است

در حالی که استفاده از شبیه‌سازی دیجیتالی هوش مصنوعی به عنوان وسیله‌ای برای کمک به مردم برای مقابله با روند سوگواری پیشنهاد شده است، این امر مشکلاتی را در مورد رضایت و حفظ حریم خصوصی، چه قبل و چه پس از مرگ، ایجاد می‌کند.

مالکیت مالکیت معنوی و داده ها در یک منطقه خاکستری قانونی قرار می گیرد، یعنی آیا محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی دارای حقوق قانونی و وضعیت فلسفی مشابه آنچه توسط انسان های واقعی تولید می شود دارد؟

استفاده از این فناوری در رابطه با خاطرات، باورها و ترجیحات شخصی توسط برخی منتقدان به عنوان تجاوز فاحش به حریم خصوصی تلقی می شود. همچنین می‌توان آن را استثمارگر دانست، همانطور که با خشم پیرامون آگهی تبلیغاتی Fred Astaire Dirt Devil در سال 1997 که در آن شباهت رقصنده توسط املاک او برای مقاصد تجاری مجوز داده شد، علی‌رغم مرگ آستر در یک دهه قبل، مشهود است.

فناوری فرصت های بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهد

شرکت StoryFile که مقر آن در لس آنجلس است، ویدئوهای مکالمه ای از جمله نسخه تعاملی ویلیام شاتنر را در صفحه اصلی خود ارائه می دهد که برخی از امکاناتی که این فناوری ایجاد می کند را به نمایش می گذارد.

شرکت های بازاریابی می توانند تبلیغاتی را با افراد مشهور مرده اجرا کنند، اما جذاب تر از آن استفاده برای پیش بینی انتخاب های مشتری است. آنها می توانند اطلاعات دموگرافیک مصرف کننده و اطلاعات تاریخی را با استفاده از کلان داده ها برای ایجاد مدل های مصرف کننده دقیق تر، خوشه بندی کنند.

به همین ترتیب، در نسخه توسعه یافته شخصی‌سازی که قبلاً توسط شرکت‌هایی مانند متا و گوگل استفاده می‌شود، می‌توان از آن برای ایجاد یک شبیه‌سازی دیجیتالی از یک فرد استفاده کرد که برای تقلید از انتخاب‌های شما طراحی شده است و ارتباط نتایج یا کمپین‌های بازاریابی را افزایش می‌دهد. هزینه حفظ حریم خصوصی


تصویر ویژه: igor kisselev/Shutterstock





منبع