پاسخ یک کارمند سابق گوگل به چرایی بدتر شدن جستجوی گوگل


یک کارمند سابق گوگل به نام ماریسا مایر در پادکست Freakonomics ظاهر شد تا درباره این موضوع صحبت کند که آیا گوگل در حال بدتر شدن است یا خیر. مایر پیشنهاد کرد که پرسیدن اینکه چرا جستجوی گوگل بدتر می شود، سوال اشتباهی است. توضیح او در مورد آنچه اشتباه است، کانون توجه را به خود وب برمی گرداند.

چرا نظر ماریسا مایر اهمیت دارد؟

ماریسا مایر کارمند شماره 20 گوگل بود، مهندسان را نظارت می کرد، مدیر محصولات وب مصرف کننده شد و بخشی از تیم سه نفره ای بود که روی ایجاد AdWords کار می کرد.

مایر روی پروژه‌های زیادی از جمله Google Images، News، Maps و Gmail کار کرده است. او زمانی مسئول خدمات محلی، نقشه‌ها و موقعیت مکانی بود.

او سرانجام گوگل را ترک کرد تا رئیس و مدیرعامل یاهو شود! برای پنج سال.

افراد کمی در جهان با سطح دانش تخصصی و سابقه جستجوی او وجود دارند که باعث می شود نظرات او در مورد وضعیت فعلی جستجو مورد توجه قرار گیرد.

پادکست Freakonomics: آیا گوگل بدتر می شود؟

مجری پادکست برنامه را با توصیف اینکه چگونه در تجربه خود گوگل به خوبی سابق نیست شروع کرد.

فرااکونومیکس:

«قدرت آن افشاگری محو شد، همانطور که افشاگری‌ها انجام می‌دهند، و همه ما شروع به بدیهی گرفتن گوگل کردیم.

زمانی که به اطلاعاتی نیاز داشتید، فقط چند کلمه را در کادر جستجو تایپ می‌کردید و خیلی سریع، پاسخی را که به دنبالش بودید، معمولاً از یک منبع معتبر دریافت می‌کردید.

اما امروز؟ برای من، حداقل، آن احساس یکسان نیست.

نتایج جستجوی من چندان مفید به نظر نمی رسد.

احساس می‌کنم تبلیغات بیشتری می‌بینم، پیوندهای بیشتری می‌بینم که ممکن است تبلیغات باشند، و پیوندهای بیشتری به صفحات وب هرزنامه.»

ماریسا مایر می گوید گوگل فقط یک پنجره است

ماریسا مایر موافقت کرد که تجربه جستجو امروز متفاوت است.

اما به نظر او مشکل گوگل نیست. آن طور که او آن را می بیند، گوگل تنها پنجره ای به سوی اینترنت است.

مایر نظر خود را به اشتراک گذاشت:

“من فکر می کنم کیفیت اینترنت ضربه خورده است.

… زمانی که من در گوگل شروع به کار کردم، حدود 30 میلیون صفحه وب وجود داشت، بنابراین خزیدن همه آنها و فهرست کردن همه آنها نسبتاً ساده بود.

خیلی به نظر می رسد، اما کوچک است.

امروز، من فکر می کنم یک نقطه وجود داشت که گوگل بیش از یک تریلیون URL دیده بود.

مجری برنامه پرسید که آیا افزایش تعداد URL ها دلیل بدتر شدن نتایج جستجو است؟

مایر پاسخ داد:

هنگامی که می بینید کیفیت نتایج جستجوی شما پایین می آید، طبیعی است که گوگل را سرزنش کنید و بگویید: “چرا آنها بدتر هستند؟”

برای من، فکر جالب‌تر و پیچیده‌تر این است که بگویید، “صبر کنید، اما گوگل فقط یک پنجره به روی وب است.” سوال واقعی این است که چرا وب بدتر می شود؟ “

چرا وب بدتر می شود؟

مجری برنامه با این ایده همراه شد که مشکل این است که اینترنت بدتر می شود و همانطور که ماریسا پیشنهاد کرد از او پرسید که چرا وب بدتر می شود.

مایر توضیحی ارائه داد که از گوگل منحرف شده و نتایج ضعیف جستجو را در خود وب مقصر می داند.

او دلیل بدتر شدن وب را توضیح داد:

من فکر می‌کنم چون انگیزه‌های اقتصادی زیادی برای اطلاعات غلط، کلیک‌ها، خرید وجود دارد.

امروزه کلاهبرداری در وب بسیار بیشتر از 20 سال پیش است.

و من فکر می کنم که وب به دلیل مقررات کمتر و بین المللی بودن آن توانسته است به همان سرعتی که داشته رشد و توسعه یابد.

اما ما همچنین باید از جنبه های دیگر آن استفاده کنیم.

در یک فضای نسبتاً غیرقابل تنظیم، می دانید، انگیزه های نادرست اقتصادی وجود خواهد داشت که گاهی اوقات می تواند کیفیت را کاهش دهد.

و این مسئولیت زیادی را بر عهده کارگزارانی می گذارد که در جستجوی آن اطلاعات هستند تا بر آن غلبه کنند. و سخت است.

به نظر من، این باید بیشتر یک واکنش به سبک اکوسیستم باشد، نه فقط یک اصلاح ساده از سوی یک بازیگر.”

آیا مشکل واقعا اینترنت است؟

این ایده که اینترنت کیفیت پایینی دارد زیرا نسبتاً غیرقانونی است، قابل بحث است.

سازمان‌های دولتی برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر فعالیت‌های آنلاین تقلبی وجود دارند. یک مثال دستورالعمل کمیسیون تجارت فدرال دولت ایالات متحده در مورد تبلیغات، تأییدیه ها و بازاریابی است. این قوانین دلیلی است که وب سایت ها فاش می کنند که از پیوندهای وابسته سود می برند.

خود گوگل نیز از طریق دستورالعمل های انتشار خود، اینترنت را تنظیم می کند. عدم رعایت دستورالعمل های گوگل می تواند منجر به حذف از نتایج جستجو شود.

توانایی گوگل برای تنظیم اینترنت به خود کیفیت محتوا نیز گسترش می‌یابد، همانطور که با این واقعیت نشان می‌دهد که از هشت به‌روزرسانی الگوریتم در سال ۲۰۲۲، شش مورد از آن‌ها بر هرزنامه، بررسی محصول و کاهش محتوای غیر مفید متمرکز شده‌اند.

می‌توان گفت که به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل ثابت می‌کند که گوگل بیشتر بر اصلاح محتوای اینترنتی متمرکز است تا بهبود فناوری برای بازگرداندن نتایج جستجوی مرتبط.

این که بسیاری از تلاش‌های گوگل بر تشویق یک “واکنش به سبک اکوسیستم” متمرکز شده است، با مشاهدات ماریسا مایر که مشکل جستجو در وب‌سایت‌ها است و نه گوگل، همسو است.

آیا جستجوی گوگل بدتر است زیرا وب سایت های امروزی بدتر هستند یا مشکل از خود گوگل است و آنها نمی توانند آن را ببینند؟


نقل قول

به پادکست Freakonomics گوش دهید:

آیا گوگل بدتر می شود؟

تصویر برجسته توسط Shutterstock/Asier Romero





منبع