سئو یک رشته چند وجهی است. این نیاز به یک استراتژی قوی، ارتباط با بازاریابی دیجیتال گسترده تر (و اهداف تجاری) و مسئولیت پذیری دارد.
در حالی که فرآیندها، رویکردها و حتی نظرات متفاوتی در مورد نحوه اجرای آن وجود دارد، این چیزی است که اگر میخواهید به نتایج بلندمدت خاصی برسید، نمیتوانید تاکتیکهای کوتاهمدت خاص را نادیده بگیرید یا کنار بگذارید.
من مخالف “انجام” بهترین شیوه ها یا پیروی از یک چک لیست تجویز شده در غیاب یک استراتژی یا برنامه مستند هستم.
به جای ارائه یک چک لیست مشخص از کارهایی که باید در طول سال انجام دهید، فعالیتها را بر اساس روزانه، ماهانه، سه ماهه و سالانه دستهبندی میکنم.
من به شدت احساس میکنم که اگر رویکرد متعادلی برای سئو دارید که با یک استراتژی و اهداف محکم شروع میشود، میتوانید به مدیریت کمپین مداوم یا مرحله اجرای تاکتیکی حرکت در طول سال بروید.
هدف من این است که این سرعت را باز کنم تا بتوانید آن را در برنامه خود قرار دهید و آن را تا بازگشت نهایی سرمایه (ROI) و موفقیت ببینید.
روزانه
خودتان را آموزش دهید
به روز ماندن در اخبار صنعت یکی از جنبه های حیاتی سئو است که باید در هر برنامه نگهداری یا مدیریت مداوم گنجانده شود.
این شامل هشدارها و بهروزرسانیهایی است که موتورهای جستجو اعلام میکنند تا بهترین شیوههای SEO و اخبار فوری از منابعی مانند Search Engine Journal.
به نظر می رسد اخبار هوش مصنوعی دائماً مخرب هستند و ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چگونه سئو فقط مربوط به گوگل یا مفاهیمی نیست که در گذشته به کار برده ایم (اگر مدتی در این بازی بوده اید).
به سختی می توان از تغییرات بزرگ در صنعت غافل شد (چه در مورد هوش مصنوعی باشد یا نه).
اما تغییرات کوچکتر و ظریفتر میتوانند وقتی آنها را از دست بدهید یا بهترین شیوهها قدیمی شوند، بزرگتر شوند.
عقب نمانید یا از تاکتیک های منسوخ استفاده نکنید!
معیارهای فعلی خود را بشناسید
نظارت بر معیارهای کلیدی عملکرد سئو در زمان واقعی یا حداقل یک بار در روز، مخصوصاً برای برندها و سازمانهایی که برای تغذیه تیم فروش به معاملات تجارت الکترونیک یا حجم سرنخ متکی هستند، ضروری است.
دانستن عملکرد وب سایت شما در جستجو از طریق معیارهای سطح بالا برای تشخیص هرگونه پرچم قرمز مهم است. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
- یک افت موقعیت خاص یا کل.
- کاهش ترافیک ارگانیک
- کاهش فروش یا حجم سرب.
اینکه بتوانید مشکلات را به محض وقوع آنها تشخیص دهید، کلیدی است.
شما باید بتوانید مشکلات را تشخیص دهید و هر روند منفی را قبل از اینکه بر اهداف کلی بازاریابی و تجاری شما تأثیر بگذارد، معکوس کنید.
با توجه به عملکرد واقعی، میتوانید با معیارها و خطوط پایه مقایسه کنید تا مطمئن شوید که علت و معلول را با معیارهای خود کاملاً درک کردهاید و قبل از مداخله، مشکلی برای مدت طولانی پیش نمیآید.
میتوانید KPIهای کمتر مهم (هر کدام که نیاز به واکنش فوری ندارند) را به صورت هفتگی کنترل کنید.
در تاکتیک ها پیشرفت کنید
یک برنامه بازاریابی دیجیتال جامد – به ویژه یک طرح سئو – یا کمپین باید با استراتژی (از جمله اهداف)، تاکتیک ها، دارایی های مورد نیاز، نحوه اندازه گیری آن و مراحل مستندسازی برای پاسخگویی و عملی شدن شروع شود.
بدون برنامه، فرآیند یا رویکرد تعریفشده، میتوانید زمان زیادی را برای تعقیب جنبههای خاص سئو که ممکن است تأثیر کم و اولویت کم داشته باشند، تلف کنید – یا تاکتیکهایی که در یک استراتژی که بخشی از چک لیست «بهترین شیوهها» است، اما نه یکی از آنها، هدر دهید. که مختص کسب و کار شماست
فرآیند روزانه باید شامل وظایف خاص، نقاط عطف، و اقدامات قابل دستیابی باشد که به سمت تصویر بزرگتر کار می کنند.
تاکتیکها میتوانند شامل کارهایی باشد که برای اولین بار در یک رویکرد مرحلهای انجام میشوند یا موارد عمل بیشتر در روش شستشو و تکرار.
صرفنظر از این، فهرستی از آیتمهای اکشن فنی، درون صفحه و خارج از صفحه باید برای سال تعریف شود، به ماهها تقسیم شود، و بیشتر به تاکتیکها و پیشرفتهایی که میتوان به صورت روزانه انجام داد تا در مسیر باقی بماند.
سئو هم به تفکر تصویری بزرگ و هم به توانایی مقابله با وظایف روزانه و موارد عمل نیاز دارد.
ماهانه
گزارش عملکرد
فراتر از نظارت روزانه یا هفتگی KPI، اغلب استفاده از چرخه های ماهانه برای گزارش گسترده تر عملکرد مهم است.
تمرکز نقاط بازرسی ماهانه اجازه می دهد تا زمان اختصاصی برای مقایسه حجم نمونه بزرگتری از داده ها و مشاهده روندها اختصاص داده شود.
گزارش عملکرد ماهانه باید شامل مقایسه سال به سال ماه تکمیل شده به علاوه هر گونه آمار موجود از سال تا به امروز باشد.
فواصل معنی دار را برای اندازه گیری پیدا کنید و سازگار باشید. نگاه کردن به بازههای زمانی بزرگتر به دیدن روندهایی که رمزگشایی آنها در اندازههای نمونه کوچک دشوار است کمک میکند.
هر گونه داستانی در مورد چیستی و چرایی انحرافات در هدف، جشنهای فراتر از اهداف و معیارهایی که تغییرات احتمالی در برنامه را تضمین میکنند، در سطح بسیار مهم هستند و از طریق داشبورد یا گزارش تصویری از دادههای عملکرد اولویتبندی میشوند.
موارد اقدام تکمیل شده و ادامه یافته را خلاصه کنید
این فرصتی است برای ارزیابی تاکتیک ها و اجرای ماه قبل در برابر برنامه.
- آیا همه چیز تکمیل شد؟
- آیا انحرافاتی وجود داشت؟
- چه موانع یا موانعی بر سر راه بود یا بر آن غلبه کرد؟
نگاه کردن به گذشته به شکل گیری آینده کمک می کند.
هنگامی که آیتم های عمل و تاکتیک ها را با داده های عملکرد ترکیب می کنید، باید تصویری کلی از واقعیت آنچه که عملکرد سئو را افزایش می دهد به دست آورید.
اقلام اقدام ماه آینده را برنامه ریزی کنید و طرح را ارزیابی کنید
فواصل ماهانه برای اطمینان از مسئولیت پذیری برای تکمیل وظایف عالی است.
حتی زمانی که برای سال برنامه ریزی می شود، همه چیز در سئو تغییر می کند و عملکرد همیشه آن چیزی نیست که پس از انجام کاری در اولین بار انتظار داریم.
با اتخاذ یک رویکرد برنامه ریزی ماهانه، می توان تنظیماتی را در برنامه انجام داد، مانند دو برابر کردن یک تاکتیک خاص یا تنظیم استراتژی کلی برای تنظیم مجدد.
با چابکی کافی برای ارزیابی عملکرد و تاکتیکها بهصورت ماهانه، میتوانید از فکر کردن بیش از حد به چیزها و واکنشهای خیلی سریع اجتناب کنید، اما همچنین اجازه ندهید زمان زیادی بگذرد و مسیر خود را با روند به سمت اهداف از دست بدهید.
داشتن تعادل مناسب بین تاکتیکها و اقدامات برنامهریزیشده در مقابل نیاز به روشهای چابک برای چرخش در صورت نیاز، اغلب بهترین رویکرد برای بهروز ماندن و فعال ماندن است.
فصلنامه
حسابرسی مسائل فنی
با فرض اینکه در ابتدای تمرکز بر سئوی خود به مسائل فنی پرداخته اید و همچنین در حال مشاهده هرگونه علامت قرمز در نظارت روزانه و هفتگی هستید، مهم است که هر سه ماه یک نگاه گسترده تر از طریق ممیزی داشته باشید.
این ممیزی باید شامل بررسی مشکلات گزارش شده در کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ باشد.
به علاوه، مقایسه با معیارها و استانداردهای سرعت سایت، قابلیت استفاده از تلفن همراه، اعتبارسنجی داده های ساختاریافته، و جنبه هایی که اغلب به طور مکرر به آنها نگاه نمی شود.
حسابرسی مسائل روی صفحه
بدون فرآیند ممیزی و حتی با نظارت مکرر، چیزهایی در وب سایت ها اتفاق می افتد.
بهروزرسانی کد، بهروزرسانی پایگاه داده، بهروزرسانی افزونه/افزونه یا انتشار محتوا میتواند باعث ایجاد برچسبهای تکراری، محتوای تکراری یا حتی از دست دادن عناصر روی صفحه شود.
ممیزی سه ماهه مسائل روی صفحه که می تواند با استفاده از طیف گسترده ای از ابزارهای شخص ثالث رایگان و اشتراکی انجام شود، مهم است.
ابزارهایی وجود دارند که حتی اگر چیزی تغییر کند، هشدارها را ارسال می کنند و در فرآیند روزانه فاکتور می گیرند، مانند پاک شدن توضیحات متا.
صرف نظر از این، داشتن یک پشته ابزار و فرآیند محکم برای ارزیابی و مقایسه سه ماهه با ممیزی قبلی برای اطمینان از اینکه نتایج ممیزی و هر گونه اصلاحات مورد نیاز یادداشت شده و در برنامه تاکتیکی گنجانده شده است، مهم است.
پیوند حسابرسی پروفایل
به طور کلی، طرح سئو احتمالاً شامل نوعی از ساخت لینک است.
چه از طریق جذب پیوندهایی با محتوای جذاب و چه از طریق یک طرح متمرکزتر از تحقیق و اطلاع رسانی، احتمالاً بخشی از تاکتیک های جاری است (یا اگر اینطور نیست باید در نظر گرفته شود).
سرمایه گذاری زمان و تلاش برای تاکتیک ها باعث می شود که نمایه کلی پیوند و پیشرفت قابل مشاهده باشد.
این ممکن است یک معیار عملکردی باشد که در مرحله گزارش ماهانه ردیابی می شود، اما فصلی باید به معنای عمیق تر حسابرسی شود.
ارزیابی کیفیت لینکها، تعداد لینکها، تنوع منابع، مرتبط بودن محتوای لینکشده، مقایسه با رقبا، مقایسه با معیارها، و مقایسههای دورهای، همه جنبههای مهمی هستند تا اطمینان حاصل شود که برنامه طبق برنامه انجام میشود. در زمینه بک لینک
بهعلاوه، اگر از طریق تلاشهای روزانه یا ماهانه ردیابی نشود، هر گونه پیوند هرزنامه یا تلاشهای منفی سئو را میتوان در اینجا مشاهده کرد و در صورت امکان یا اگر برای موقعیت شما منطقی باشد، از طریق فرآیند رد کردن بررسی شود.
حسابرسی فهرست های محلی
هنگامی که مدیریت فهرستهای محلی در حالت نگهداری است، نیازی مکرر به تغییرات عمده با دادههای NAP (نام، آدرس، تلفن) یا ناهماهنگی در دادههای فهرست وجود نخواهد داشت.
با این حال، این بدان معنا نیست که این اتفاق نمی افتد و می توان آن را “تنظیم کرد و فراموش کرد”.
حسابرسی با استفاده از ابزارهای شخص ثالث برای اطمینان از صحت و سازگاری داده ها، حداقل به صورت سه ماهه به شدت توصیه می شود.
این ممیزی میتواند مسائلی را شناسایی کند که میتوان بهصورت یکبار به آن پرداخت و همچنین راهنماییهایی در مورد عملکرد و هرگونه تغییر مورد نیاز در محتوا، بررسیها و سایر جنبههای فهرستها فراتر از دادههای اولیه NAP ارائه میکند.
اگر منابع داده یا فهرستهای شخص ثالث از قلم افتاده باشد، دادههای نمایه کسبوکار Google میتواند با اطلاعات فهرست نادرست بازنویسی شود.
حتی اگر با مدیریت فهرستها چیزی تغییر نکند، دادهها میتوانند تغییر کنند و حداقل باید نظارت شوند.
سالانه
اندازه گیری عملکرد
هنگام اجرای برنامه های سالانه برای سئو – و حتی زمانی که در قراردادهای سالانه یا چرخه های ارزیابی نیست – گرفتن یک سال کامل از داده ها و ارزیابی آن، توصیه به استراتژی و یافتن محاسبات ROI قابل اندازه گیری مفید است.
سئو یک فرآیند طولانی مدت است که هدف آن دستیابی به رقابتی ترین موقعیت و دیده شدن ممکن در موتورهای جستجو است. نگاهی به دادههای عملکرد در بازههای 12 ماهه، مقایسه آن با دورههای قبلی، نگاه کردن به معیارها و تجلیل از موفقیتها، سرمایهگذاری ارزشمندی در زمان است.
حتی اگر بودجه سالانه یا توافقنامهای با شرکا/ارائهدهندگان خارجی ندارید، برداشتن یک گام سالانه به عقب و نگاه کردن به عملکرد و تلاش مانند سرمایهگذاری و نه هزینه مهم است.
استراتژی و تاکتیک های برنامه ریزی
علاوه بر بررسی داده های عملکرد سالانه، باید اهداف، استراتژی و تاکتیک های خود را برای سال آینده نیز برنامه ریزی کنید.
حتی اگر این برنامه می تواند یک هفته به تعمیر و نگهداری تغییر کند، داشتن یک برنامه و تعیین یک هدف کلیدی برای اندازه گیری پیشرفت است.
بدون برنامهریزی و استفاده از آموختههای گذشته و نگاه واقعبینانه به منابع سرمایهگذاری شده در سال آینده، میتوان فاصلهای بین انتظارات و واقعیت ایجاد کرد.
بهتر است این موضوع را قبل از چند ماه به پایان برسانید.
نتیجه گیری
برای تکرار آنچه قبلاً اشاره کردم، سئو صرفاً دنبال کردن یک چک لیست اساسی از بهترین شیوه ها نیست. موفقیت در آن سخت تر و سخت تر می شود.
من به تغییرات مبتنی بر هوش مصنوعی، الگوریتمهای گوگل و پراکندگی سهم بازار جستجو به عنوان یک فرصت نگاه میکنم.
زمانی که ما اهداف روشنی برای استراتژی خود تعریف کرده ایم، تاکتیک های مورد نیاز برای رسیدن به آن هدف را بسازیم، دارایی های قوی (وب سایت ها، محتوا و غیره) داشته باشیم، بتوانیم آن را اندازه گیری کنیم، و با برنامه ای که توسط دیگران منحرف نشود، به آن پایبند باشیم. اولویت ها یا کلاه هایی که می پوشیم، می توانیم به آنجا برسیم.
برنامه سالانه یا “چک لیست” ما برای کارهایی که انجام می دهیم به صورت روزانه، ماهانه، سه ماهه و سالانه سفارشی است، بنابراین ما می توانیم SEO را تا ROI در کوتاه مدت و بلندمدت مشاهده کنیم. برنامه های کاربردی مدت
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: eamesBot/Shutterstock