گوگل اعلام کرده است که از سه ماهه اول سال 2024 با غیرفعال کردن کوکیهای شخص ثالث در کروم، پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث را متوقف میکند.
این منسوخ شدن اولیه پیش از یک حذف تدریجی گسترده تر برای همه کاربران Chrome تا سه ماهه سوم 2024 انجام می شود.
کوکیهای شخص ثالث برای 1٪ از کاربران Chrome در سال آینده مسدود شدند
از اوایل سال 2024، Google پشتیبانی از کوکی های شخص ثالث را در کروم برای 1٪ از کاربران در سراسر جهان خاموش می کند.
این اولین بخش از یک فرآیند تدریجی برای حذف کامل کوکی های شخص ثالث است.
هدف از حذف تدریجی طولانیمدت، امکان آزمایش اولیه در مقیاس کوچک قبل از اینکه تأثیر آن توسط همه کاربران Chrome در اواخر سال 2024 احساس شود، میشود.
وبسایتها میتوانند از این مرحله اولیه برای ارزیابی اینکه چگونه خدماتشان از دست دادن کوکیهای شخص ثالث را مدیریت میکند، استفاده کنند.
چرا گوگل کوکی های شخص ثالث را حذف می کند؟
کوکی های شخص ثالث ردیابی راحت بین سایتی کاربران را در هنگام مرور وب فعال کرده اند.
گوگل میخواهد این قابلیت ردیابی را حذف کند و در عین حال استانداردهای جدیدی را ارائه کند که از نیازهای کلیدی مانند جلوگیری از تقلب و ارائه تبلیغات مرتبط پشتیبانی میکند.
گوگل می گوید این تغییر حریم خصوصی و امنیت کاربر را بهبود می بخشد و در عین حال ابزارهایی را برای صاحبان وب سایت فراهم می کند تا کسب و کار خود را بدون کوکی های شخص ثالث حفظ کنند.
وقتی کوکی های شخص ثالث به طور کامل مسدود شوند چه اتفاقی می افتد؟
از سه ماهه سوم 2024، گوگل قصد دارد تا حذف کوکی های شخص ثالث را به 100٪ از کاربران Chrome گسترش دهد و در انتظار تأیید نظارتی است.
این تغییرات اساسی در نحوه عملکرد تبلیغات دیجیتال ایجاد می کند. برخی می ترسند که ممکن است سایت ها را به سمت روش های ردیابی غیرشفاف تر سوق دهد.
برای تسهیل این انتقال، Google APIهای جدید Privacy Sandbox را برای موارد استفاده از جمله شناسایی هویت، تبلیغات و کشف تقلب منتشر میکند. با این حال، عدم قطعیت در مورد چگونگی سازگاری اکوسیستم تبلیغات وجود دارد.
کاهش 1% اولیه در سال آینده یک دوره حیاتی را برای وب سایت ها، تبلیغ کنندگان و سایر بازیگران صنعت فراهم می کند تا سازگاری را ارزیابی کنند و برای عرضه گسترده تر آماده شوند. با توجه به تسلط گوگل در وبگردی، بررسی دقیق بالا خواهد بود.
این برای تبلیغ کنندگان چه معنایی دارد؟
این خبر احتمالاً برای صنعت تبلیغات دیجیتال که بر ردیابی کوکی های شخص ثالث متکی است بحث برانگیز خواهد بود. برخی از شرکت های فناوری تبلیغاتی توانایی جمع آوری داده های فعلی خود را از دست می دهند.
تبلیغکنندگان و ناشران باید روشهای جدیدی را برای ارائه تبلیغات مرتبط به کاربران اتخاذ کنند. این تغییر میتواند به نفع باغهایی مانند گوگل، فیسبوک و آمازون باشد که دارای دادههای کاربری وارد شده هستند.
گروههای حامی حریم خصوصی از این حرکت استقبال کردهاند، اگرچه برخی احتیاط میکنند که Google’s Privacy Sandbox به اندازه کافی برای محدود کردن ردیابی مخفی پیش نمیرود.
این چگونه بر ناشران تأثیر می گذارد؟
اثرات آن هنوز مشخص نیست، اما از بین رفتن کوکی های شخص ثالث به طور قابل توجهی چشم انداز حریم خصوصی و تبلیغات در وب را تغییر می دهد.
ممکن است ناشران با حذف کوکیهای شخص ثالث، کاهش درآمد ناشی از تبلیغات وبسایت برنامهریزی شده را مشاهده کنند. با این حال، آنها می توانند به دنبال پیاده سازی راه حل های شناسه کاربری مانند ID5 یا شناسه هادرون Audigent به عنوان جایگزین های متمرکز بر حریم خصوصی باشند.
بعد چه اتفاقی می افتد؟
گوگل قصد دارد APIهای جدید Privacy Sandbox خود را قبل از خروج گسترده تر آزمایش کند.
عدم اطمینان در مورد نحوه عملکرد تبلیغات دیجیتال بدون کوکی های شخص ثالث وجود دارد.
گروههای صنعتی در حال کار برای توسعه استانداردهای جدید برای تبلیغات هدفمند هستند که از ناشناس بودن محافظت میکنند. سهم بزرگ کروم در بازار به این معنی است که سایتها باید تنظیم شوند.
به طور خلاصه
طرح گوگل برای حذف تدریجی کوکیهای شخص ثالث نشاندهنده تغییر عمده در تبلیغات دیجیتال و ردیابی وبسایت است.
در حالی که این تغییر با هدف بهبود حریم خصوصی کاربران انجام می شود، عدم اطمینان در مورد نحوه انطباق اکوسیستم تبلیغات را به همراه دارد.
صاحبان وبسایتها باید استفاده از کوکیهای خود را هماکنون بررسی کنند و آمادهسازی برای اطمینان از عملکرد روان سرویسهایشان در زمانی که پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث در سال 2024 حذف میشود، آغاز کنند.
تصویر ویژه: T. Schneider/Shutterstock