Google Analytics راه نجات یک بازاریاب در درک عملکرد و تصمیم گیری بر اساس داده های استفاده از وب سایت یا برنامه است.
در بیش از یک دهه کار من با مشتریان، حدود نیمی از مشتریان جدیدی که با آنها کار می کنم، GA (Google Analytics) را به درستی پیکربندی نکرده اند.
مشکلات معمولی از اجرای تگ تکراری، راه اندازی مدیر برچسب، ردیابی بین دامنه و موارد دیگر ناشی می شود.
چه در حال راهاندازی یک سایت جدید، طراحی مجدد یک سایت قدیمی یا ادغام چندین وبسایت باشید، در اینجا پنج راه برای بررسی کارکرد Google Analytics وجود دارد.
1. یک حسابرسی ردیابی Google Analytics انجام دهید
یکی از اولین گامهایی که در این فرآیند باید برداشته شود، ایجاد اسناد روشن از موارد زیر است:
- حسابها، ویژگیها و نماهایی که Google Analytics شما به آنها نیاز دارد چیست؟ جاری شدن به؟
- چه تگ های ردیابی GA باید در همه صفحات استفاده شود؟ آیا تگ های GA خاصی باید برای بخش های خاصی از سایت (به عنوان مثال، وبلاگ، میکروسایت، بخش پایگاه دانش داخلی) استفاده شود؟
- برچسب ها چگونه در سراسر سایت مستقر می شوند؟ از طریق درج دستی در ماژول های CMS جهانی یا از طریق مدیر تگ شخص ثالث؟
- چه رویدادهایی (یعنی کلیک روی دکمه یا فرم ارسالی) در سایت ردیابی می شوند که نیاز به ردیابی دقیق دارند؟
گذراندن این تمرین به ما امکان می دهد صفحاتی را که کد رهگیری گوگل آنالیتیکس در آن ها شلیک می شود در مقابل عدم وجود آنها شناسایی کنیم.
Screaming Frog و سایر ابزارهای خزنده به ما امکان می دهند این مسائل را در مقیاس شناسایی کنیم.
در اینجا مراحلی وجود دارد که باید در Screaming Frog برای اجرای این نوع خزیدن برای شناسایی صفحاتی از سایت شما که ممکن است کد رهگیری Google Analytics در آن وجود نداشته باشد، انجام دهید:
مرحله 1: کلیک کنید پیکربندی > سفارشی > جستجو کردن.

گام 2: بسته به اینکه ردیابی Google Analytics را از طریق مدیر تگ یا از طریق درج مستقیم اسکریپت اجرا می کنید، شناسه منحصر به فرد را از سیستم مربوطه اضافه می کنید (به عنوان مثال GTM-######، UA-####### ###-#، G-##########) در اینجا به طوری که Screaming Frog همه زیر دامنههای موجود در سایت را جمعآوری میکند تا ببیند کجا نمیتواند آن شناسه را در کد منبع پیدا کند.

مرحله 3: در دامنه خود قرار دهید و کلیک کنید شروع کنید.
با این کار زیر دامنههایی در سایت شما که از URL ریشه شما پیوند شدهاند میخزد.
اگر سایتهای میکرو دارید که از سایت اصلی شما پیوند داده نشدهاند، احتمالاً Screaming Frog آن صفحات را نمیخزد.

نتیجه این خزیدن درصد صفحات سایت را که کد رهگیری شما را ندارند به شما نشان می دهد.

2. شناسایی کد ردیابی تکراری با استفاده از ابزار اشکالزدایی GTM/GA در کروم
یکی از اشتباهات رایج که بازاریابان مرتکب می شوند این است که به صورت ناخواسته کد رهگیری را چندین بار در سراسر سایت اجرا می کنند.
اغلب در طول انتقال CMS (سیستم مدیریت محتوا)، ادغام دامنه، یا طراحی مجدد به دلیل عدم مستندسازی الزامات تجزیه و تحلیل قدیمی موجود اتفاق میافتد.
ابزار مرورگر کروم اشکال زدایی GTM/GA به ما این امکان را می دهد که به سرعت تگ های GA و GTM را که هنگام حرکت از صفحه ای به صفحه دیگر در یک صفحه فعال می شوند، مشاهده کنیم.
در اینجا نحوه استفاده از ابزار اشکال زدایی GTM/GA برای مشاهده وجود کد ردیابی تکراری وجود دارد.

همانطور که این مورد را در سایت خود آزمایش می کنید، مطمئن شوید که فقط یک صفحه نمایش را از یک حساب GA مشاهده می کنید که با رفتن به هر صفحه فعال می شود.
اگر هنگام بارگذاری یک صفحه مشاهده میکنید که چندین بازدید از صفحه فعال میشود، میدانید که حداقل دادههای تحلیلی را دوبار شمارش میکنید و احتمالاً تمام معیارهای دیگری را که در GA ردیابی میکنید حذف میکنید.
3. گزارشدهی همزمان گوگل آنالیتیکس را کاوش کنید تا ببینید آیا بازدیدهای صفحه فعال میشوند یا خیر
با نمای زمان واقعی گوگل آنالیتیکس، میتوانید آزمایشهایی را روی سایت خود اجرا کنید تا مشخص کنید چند نفر در این ثانیه در آنجا حضور دارند.
اگر مطمئن نیستید که کد Google Analytics شما به درستی کار می کند، به صفحه اصلی GA بروید.
را کلیک کنید به موقع در ناوبری سمت چپ و مرور مکان و گزارش های محتوا برای آزمایش ردیابی در بخش های مختلف سایت خود.
با توجه به اینکه مشکلات ردیابی معمولاً هنگام رفتن به دامنههای فرعی خاص یا عبور از دامنهها رخ میدهد، از عملکرد گزارشدهی همزمان GA استفاده کنید تا ببینید آیا میتوانید فعالیت کاربر فردی خود را در سایت شناسایی کنید.

4. گوگل تگ منیجر را بررسی کنید
مدیران تگ به بازاریابان اجازه میدهند تا اجرای تمام اسکریپتهای ردیابی خود را از یک مکان مدیریت کنند.
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از تگ منیجر این است که اگر کد مدیریت برچسب شما در هر صفحه سایت شما قرار داده شود، می توانید به راحتی اسکریپت های ردیابی را بدون نیاز به وارد کردن مداوم IT یا توسعه دهنده وارد کنید.
گوگل تگ منیجر رایج ترین راه حل است و ابزاری رایگان برای همه وب مسترها است.
مشکل دیگری که بازاریابان اغلب با آن مواجه هستند زمانی اتفاق می افتد که آنها از ترکیبی از یک سیستم مدیریت برچسب علاوه بر درج دستی اسکریپت ها در صفحات یا بخش های سایت در سایت استفاده می کنند.
این امر متداول است زیرا سیستم های مدیریت برچسب اغلب پس از اینکه سایت برای مدتی تگ ها را به صورت دستی پیاده سازی کرده است، معرفی می شوند.
این امر باعث ایجاد افزونگی در اسکریپتهای ردیابی میشود و نیازمند یک ممیزی کامل برای انتقال همه چیز به یک سیستم مدیریت برچسب سازمانیافته است.
اگر از Google Tag Manager استفاده میکنید، در اینجا مراحل «پیشنمایش» اسکریپتهایی که در سایت شما فعال میشوند، آمده است.
مرحله 1: وارد گوگل تگ منیجر شوید و روی آن کلیک کنید پمرور.

گام 2: صفحه ای را در سایتی که می خواهید آزمایش کنید تایپ کنید.

مرحله 3: ببینید کدام برچسب ها روی آن URL خاص فعال می شوند و نیستند.

در این حالت «پیشنمایش»، گوگل میتواند اسکرول و کلیکها را نیز ردیابی کند.
بنابراین، اگر به دنبال استفاده از ردیابی رویداد بر روی کلیک دکمهها هستید، به شما این امکان را میدهد که ببینید آیا کلیکها باعث ایجاد اسکریپتهای ردیابی رویداد در سایت میشوند یا خیر.
5. از ابزارهای توسعه دهنده کروم برای شناسایی اسکریپت های فعال در مرورگر خود استفاده کنید
ابزارهای توسعهدهنده کروم به ما امکان میدهند اطلاعات را در یک تجسم خطی پیرامون محتوای مختلفی که در یک صفحه بارگذاری میشوند جمعآوری کنیم.
برای اینکه ببینید آیا گوگل آنالیتیکس در صفحه شما فعال است، به هر صفحه در سایت خود در مرورگر کروم خود بروید و کلیک راست کنید.
را کلیک کنید بازرسی کنید.
سپس به شبکه برگه

refresh را در مرورگر خود بزنید و تماشا کنید تا محتوا و اسکریپت های مختلف در حال بارگذاری در صفحه را مشاهده کنید.
از اینجا، “collect” یا “gtm” را در نوار جستجو تایپ کنید تا ببینید آیا کد Google Analytics فعال شده است یا خیر.

این همچنین به شما فرصت دومی می دهد تا مطمئن شوید که کد رهگیری Google Analytics فقط یک بار بارگذاری می شود (مشابه شماره 3).
ملاحظات اضافی مربوط به GDPR، ردیابی حریم خصوصی و CMS ها
در برخی از CMS ها و سیستم های مدیریت برچسب، امکان پیکربندی ردیابی بر اساس قوانین حریم خصوصی محلی مانند GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا) یا CCPA (قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا) وجود دارد.
اگر با مشکلات ردیابی مواجه هستید، باید بررسی کنید که چگونه عملکرد انتخاب/خروج ممکن است روی دادههای ردیابی صفحه، رویداد و تبدیل تأثیر بگذارد.
چندین ابزار وجود دارد که می توانید برای تشخیص مشکلات ردیابی GA در سایت استفاده کنید.
به عنوان یک بازاریاب، بزرگترین فرصت شما این است که از ابزارهای توسعهدهنده کروم، سیستمهای مدیریت برچسب و ابزارهای خزیدن راحت باشید تا مطمئن شوید که میتوانید کدهای ردیابی را بر اساس اهداف سازمان خود بررسی کنید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: Song_about_summer/Shutterstock
if( sopp != 'yes' && addtl_consent != '1~' ){
!function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
if( typeof sopp !== "undefined" && sopp === 'yes' ){ fbq('dataProcessingOptions', ['LDU'], 1, 1000); }else{ fbq('dataProcessingOptions', []); }
fbq('init', '1321385257908563');
fbq('track', 'PageView');
fbq('trackSingle', '1321385257908563', 'ViewContent', { content_name: 'is-google-analytics-working', content_category: 'analytics-data marketing-analytics' }); }