وقتی میدانید دارید چه میکنید، ساختن آن به عنوان فروشنده تجارت الکترونیک در بازار آمازون به اندازه کافی دشوار است. این یک پلت فرم رقابتی است.
اما اگر درک محکمی درباره نحوه متمایز کردن خود از سایر فروشندگان ندارید، موفقیت در بازار آمازون می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.
حقیقت این است که بهینه سازی فروشگاه تجارت الکترونیک شخص ثالث Amazon Marketplace شما یک تلاش ارزشمند است. بازار آمازون در سال مالی 2022 117.7 میلیارد دلار درآمد داشته است.
اگر بخشی از آن را می خواهید، باید فروشگاه خود را از بقیه متمایز کنید – و این شامل درک و به کارگیری بهترین شیوه های فروش شخص ثالث در آمازون است.
هیچ کس نمی تواند انکار کند که موفقیت در پلتفرم می تواند زمان بر باشد و کار زیادی را بطلبد، اما به کارگیری این نکات بهترین شانس را برای شما فراهم می کند تا از حد متوسط بالاتر بروید و به مشتریانی برسید که واقعا برای شما مهم هستند.
بنابراین، اگر موفقیت آمازون در بازار آمازون مدتهاست که از شما دور بوده است، این فهرست از پنج نکته و روش برتر برای فروشندگان تجارت الکترونیک Marketplace را بررسی کنید.
1. توضیحات محصول استادانه را بنویسید
مانند هر شکلی از تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیک بازار آمازون درجاتی از بازاریابی محتوا را شامل می شود. در این مورد، همه چیز در مورد نوشتن بهترین توضیحات محصولی است که مشتریان تاکنون دیده اند.
این در سطوح مختلف منطقی است.
به طور عملی، مشتریان به جزئیات بیشتری در مورد آنچه می فروشید و تفاوت آن با محصولات رقیب به آنها نیاز دارند.
جامع ترین و دقیق ترین توضیحات محصول به این نیازها می پردازد، از مدل و شماره سریال محصول گرفته تا هر ویژگی که به عنوان بخشی از بسته ارائه می شود.
همچنین، توضیحات محصول بهینه شده برای سئو – یعنی توضیحاتی که از کلمات کلیدی مرتبط مبتنی بر آمازون استفاده می کنند – شانس بیشتری برای رتبه بندی در نتایج جستجوی آمازون و یافتن مشتریان مورد نظر شما دارند.
شما در واقع می توانید با شروع یک پرس و جو و دیدن آنچه که الگوریتم در آینده پیش بینی می کند، در آمازون تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید.
یا، یک جستجوی واقعی را کامل کنید و به اولین مجموعه محصولات نگاه کنید. اگر آنها در جایی رتبه بندی می کنند که می خواهید محصولات رقیب شما رتبه بندی شوند، به لیست آنها نگاهی بیندازید تا ببینید چه کاری را به درستی انجام می دهند. این فرصت خوبی است که برخی از کلمات کلیدی را بردارید و آنها را در لیست های خود به کار ببرید.
با این وجود که میخواهید در مورد بخش کلیدواژه این موضوع صحبت کنید، همیشه اطمینان حاصل کنید که توضیحات محصول شما تا حد امکان اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد – زیرا مفیدترین آنها مواردی هستند که بهترین شانس را برای رتبهبندی خوب در آمازون دارند.
2. تمرکز بر بررسی ساختمان
همانند نمایههای محلی کسبوکار Google، بررسیهای محصولات آمازون راه زیادی را برای نشان دادن الگوریتم آمازون نشان میدهد که مشتریان چیزی را که میفروشید دوست دارند.
مشابه فهرستهای توصیفی محصولات بالا، بررسیهای مثبت محصول در دو سطح در بازار آمازون منطقی است.
برای یک چیز، الگوریتم به طور طبیعی محصولاتی را که دارای نظرات مثبت فراوان هستند، نسبت به محصولاتی که دارای بررسی های یک ستاره هستند، اولویت بندی می کند. این فقط به تجربه کاربر در پلتفرم مربوط می شود.
به طور منطقی در مورد آن فکر کنید: اگر آمازون بخواهد محصولات بیشتری را به مشتریان بیشتری بفروشد، نتایج محصولی را نشان می دهد که از لحاظ تاریخی عملکرد خوبی با کاربران واقعی داشته است.
بنابراین، بررسیهای پنج ستاره برای الگوریتم A9 آمازون (که مسئول رتبهبندی محصولات است) کار میکند، اما بر مشتریان انسانی نیز تأثیر میگذارد. تعداد بسیار کمی از مردم محصولی را که قبلاً هرگز ندیدهاند میخرند، اگر ببینند که میانگین امتیاز مشتری فقط یک یا دو ستاره دارد.
این نوع از محصولات با رتبه بندی ضعیف در آمازون وجود دارند و معمولاً با نظرات مشتریان که به دیگران هشدار می دهد که از آنها دور بمانند، نقطه گذاری می شوند.
اگر میانگین رتبه بندی مشتری 4.5 ستاره یا بیشتر و فروش زیاد داشته باشید، در صفحات نتایج آمازون رتبه بالاتری خواهید داشت. اگر همه کارها را درست انجام دهید، فروش به موقع خواهد رسید.
در عین حال، می توانید برای بررسی هر کالایی که در بازار آمازون می فروشید کار کنید.
ساده ترین راه برای انجام آن استفاده از درخواست بررسی دکمه در مرکز فروشنده. آمازون یک ایمیل خودکار برای خریدار ارسال می کند و درخواست بررسی و رتبه بندی می کند. برای رعایت سیاستهای آمازون در مورد درخواست نظرات مشتریان، این دکمه فقط بین 5 تا 30 روز پس از تحویل محصول در دسترس است.
3. روی عکس های با کیفیت سرمایه گذاری کنید
اگر فروشنده بازار هستید، این نکته سوم باید از قبل در ذهن شما باشد: فقط از بهترین و با کیفیت ترین عکس های محصولات خود استفاده کنید.
اگر همه چیز دیگری بین شما و رقبایتان برابر باشد و از تصاویر محصول در لیستهای خود استفاده نکنید، نمیتوانید از آنها بالاتر باشید.
به زمان استفاده از آمازون برای خرید چیزها فکر کنید. عکس پیشفرض محصول اولین چیزی است که در مورد یک فهرست میبینید، قبل از اینکه حتی کلمهای از توضیحات محصول را بخوانید. بنابراین اگر واقعاً می خواهید چیزهایی را به مردم بفروشید، تصاویر حیاتی هستند.
فقط مطمئن شوید که تصاویر با وضوح بالا هستند و محصول را با تمام جزئیات ممکن نشان می دهند. این به مشتریان اجازه می دهد تا روی محصولات زوم کنند و آنچه را که می خواهند از نزدیک ببینند.
یکی دیگر از نکات سریع، گرفتن عکس از محصول در حال استفاده در محیط مورد نظر است. این می تواند تقریباً برای هر چیزی که می فروشید اعمال شود. اگر سیستم استریو است، آن را در یک قفسه با بلندگوها در دو طرف نشان دهید.
یا شاید شما در حال فروش شیلنگ و قرقره باغ هستید. یکی از تصاویر باکیفیت را نشان دهید که شلنگ در حیاط خلوت پیچ خورده در اطراف قرقره.
افزودن تصاویر به لیست محصولات خود کار بیهوده ای است، اما اگر نکات حرفه ای اضافی را از این بخش دریافت کرده اید، این یک پیروزی دیگر برای شماست.
4. سعی نکنید با قیمت گذاری خود خیلی منحصر به فرد باشید
یکی از مسائل بازار آمازون که یک حوزه جالب مطالعه است، نحوه قیمت گذاری محصولات است.
مانند سایر مکانهای تجاری، بیش از حد بالا بروید و از کسب و کار حیاتی مشتری خود قیمتگذاری کنید. خیلی کم است، و ممکن است تجارت بیشتری داشته باشید، اما سود زیادی نخواهید داشت.
پاسخ به سوال قیمت گذاری بازار آمازون اساساً خسته کننده بودن در مورد آن است: جایی در میانه تمام رقابت های خود بروید و در عین حال مطمئن شوید که حاشیه سود مورد نظر خود را به دست می آورید.
شما از روی کارکرد کسب و کار خود می دانید که چقدر باید از یک فروش درآمد کسب کنید تا به نتیجه برسید. وقتی آن عدد را داشته باشید، در موقعیت خوبی هستید، اما هنوز تمام نشده اید.
سپس باید درصد سودی را که می خواهید به دست آورید، بدانید. این می تواند دشوار باشد زیرا، از یک جهت، برای همه متفاوت خواهد بود، و برای چیز دیگر، ممکن است لازم باشد یاد بگیرید که چگونه در مورد آن چیزی که فکر می کنید مشتریانتان پرداخت خواهند کرد، قضاوت کنید.
در اینجا دوباره، میتوانم شما را به رقابتتان در بازار آمازون راهنمایی کنم.
شاید شما میزهای گردان تولید و می فروشید. اگر یک رقیب صفحه گردانی را با ویژگی ها و قابلیت های تقریباً یکسان می فروشد و قیمت مدل های آنها از 300 دلار تجاوز نمی کند، ممکن است 550 دلار برای مدل خود دریافت کنید.
به یاد داشته باشید که محصولات تقریباً یکسان هستند. برای دریافت هزینه بیشتر از مشتری برای یک محصول باکیفیت تر، چیزی وجود دارد که می توان گفت، اما شما نمی توانید توجیه کنید که دو برند از یک محصول دارای اختلاف قیمت زیادی هستند.
به طور خاص با آمازون، شما در حال حاضر برای فروش محصولات خود در این پلتفرم پول می پردازید. اگر Fulfillment by Amazon را انتخاب کنید، حتی بیشتر پرداخت می کنید.
این کارمزدها در حال حاضر به هزینه شما بیشتر میافزایند، و شما باید آنها را در هر قیمتی که در نهایت برای محصولات خود تعیین میکنید، اعمال کنید.
در پایان، قیمت گذاری در آمازون به چند چیز کاهش می یابد:
- هزینه های شما برای انجام کسب و کار
- قیمت رقبای شما
- حاشیه سودی که می خواهید به دست آورید.
با قیمت گذاری دیوانه نشوید. فقط مطمئن شوید که قیمت شما برای محصولی که می فروشید منصفانه است و سعی کنید تا حدودی با محصولات مشابهی که قبلاً ارائه می شوند مطابقت داشته باشید.
5. برای خدمات مشتری تلاش کنید
در نهایت، اگر در فروشگاه آمازون خود به راحتی با خدمات مشتری رفتار کرده اید، زمان آن رسیده است که کل رویکرد خود را اصلاح کنید.
مشتریان به فروشندگانی که به نظر میرسد نگرانیهایشان را جدی میگیرند، پاسخ میدهند، و برخی گامهای مشخصی وجود دارد که میتوانید برای تبدیل شدن به یک کسبوکار خوب و انجام آن دقیقاً انجام دهید.
اول از همه، در صفحات محصولات آمازون خود، می توانید مستقیماً به سؤالاتی که مشتریان در مورد پیشنهادات شما می پرسند پاسخ دهید. این فرصت عالی برای تبدیل مشتریان بیشتر با ارائه اطلاعات بیشتر است که ممکن است هنوز در توضیحات محصول درج نکرده باشید.
همچنین فرصتی برای برقراری ارتباط مستقیم با افرادی است که به خرید محصول شما فکر می کنند!
با پاسخ دادن به این سؤالات، شما به دو هدف در یک زمان دست مییابید: ارائه اطلاعات بیشتر که میتواند منجر به فروش شود، و نشان دادن اینکه شرکتی هستید که میداند چگونه با مشتریان به روشی مفید و حرفهای صحبت کند.
گام مهم دیگری که می توانید در حوزه خدمات مشتری بردارید، پاسخ به نظرات منفی محصولات توسط مشتریان تایید شده است.
اکنون، اگر در حال حاضر فروشنده ای در آمازون هستید، می دانید که این شرکت مدتی قبل امکان اظهار نظر در مورد بررسی های محصول را حذف کرده است. با این حال، فروشندگان کاملاً بدون گزینه نیستند. برای فروشندگان، نظرات بررسی با تماس با مشتری جایگزین شده است.
این یکی از ویژگیهای خودکار بازار آمازون است که در آن فروشندگان میتوانند با مشتریانی که محصولاتشان را خریدهاند اما نظرات منفی را در صفحه محصول گذاشتهاند تماس بگیرند.
در این زمینه، بررسیهای منفی به مواردی اشاره میکنند که رتبهبندی ستارهای بین یک تا سه دارند.
با این حال، برای جلوگیری از هر نوع درخواست نامناسب برای تغییر بررسی، ویژگی تماس با مشتری از یک سری الگوهای ایمیل برای رسیدگی به نظرات منفی استفاده می کند.
در ایمیل اولیه، فروشندگان می توانند با استعلام اطلاعات بیشتر از مشتری یا ارائه بازپرداخت کامل، پشتیبانی مشتری را ارائه دهند.
در هر صورت، ویژگی تماس با مشتری بهترین راه شما برای مقابله با نظرات منفی آمازون است.
حتی اگر همه اینها به صورت خصوصی بین فروشندگان و خریداران اتفاق بیفتد، باز هم می تواند بر امتیاز محصول شما تأثیر مثبت بگذارد – زیرا مشتریان می توانند، اما مجبور نیستند، نظر خود را پس از حل مشکل تغییر دهند.
نکته این است که خدمات عالی می تواند تأثیر واقعی بر نمایه کلی فروشنده آمازون شما داشته باشد، بنابراین از آن غافل نشوید.
خلاصه
بازار آمازون می تواند یک پلتفرم پرسود برای فروشندگان تجارت الکترونیک باشد، اما همچنین فضای شلوغی است و دستیابی به مشتری هدف آسان تر از انجام دادن است.
این احتمال وجود دارد که شما به سادگی با ثبت نام و فهرست کردن محصولات خود به موفقیت پررونقی دست یابید.
در عوض، سعی کنید برخی از این نکات و بهترین شیوهها را برای بهینهسازی حضور خود در بازار آمازون و برتری در رقابت خود به کار ببرید.
ممکن است کمی زمان و تلاش لازم باشد، اما نتایج ارزشش را دارد!
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: Surasak_Ch/Shutterstock