DOJ می گوید که گوگل 91 درصد از بازار تبلیغات را کنترل می کند. گوگل می گوید 10%

وزارت دادگستری (DOJ) و گوگل آخرین استدلال خود را روز دوشنبه در مورد یک پرونده ضد تراست در مورد فناوری تبلیغات دیجیتال گوگل ارائه کردند.

انتظار می رود لئونی برینکما قاضی منطقه ای ایالات متحده تا پایان سال تصمیم گیری کند.

استدلال DOJ

وزارت دادگستری ادعا می کند که گوگل انحصار تبلیغات نمایشی وب باز را از طریق محصولاتی مانند DoubleClick، Google Ads و AdExchange ایجاد کرده و حفظ کرده است.

آنها می گویند گوگل در مورد 91% از بازار سرورهای تبلیغاتی ناشر و 87% برای شبکه های تبلیغاتی تبلیغ کننده

پرونده علیه گوگل توسط یک ایمیل در سال 2009 توسط دیوید روزنبلات، مدیر سابق گوگل پشتیبانی می شود. او به هدف این شرکت اشاره کرد که “برای نمایش کارهایی که گوگل برای جستجو انجام داده است.”

دادستان ها استدلال می کنند که این نشان دهنده برنامه گوگل برای کنترل بازار تبلیغات دیجیتال است.

یکی دیگر از بخش های مهم آزمایشی حذف پیام های چت داخلی توسط گوگل است. گوگل ادعا می کند که بیشتر این ها چت های معمولی بوده اند، اما اعتراف کرده است که برخی از آنها شامل بحث های تجاری نیز می شود.

پاسخ گوگل

گوگل تعریف وزارت دادگستری از بازار تبلیغات را به چالش می کشد.

DOJ تبلیغات دیجیتال را به عنوان سه بازار مجزا می بیند:

  • سرورهای تبلیغاتی
  • مبادلات تبلیغاتی
  • شبکه های تبلیغاتی تبلیغ کننده

گوگل معتقد است تبلیغات دیجیتال یک بازار دو طرفه است:

  • خریداران تبلیغات دیجیتال
  • فروشندگان تبلیغات دیجیتال

با این تعریف، گوگل با شرکت های رسانه های اجتماعی مانند متا و تیک تاک و سرویس های استریم رقابت می کند.

وقتی این رقبا را در نظر می‌گیریم، گوگل ادعا می‌کند که سهم بازار آن فقط در حدود است 10%.

علاوه بر این، گوگل اشاره می کند که میلیاردها دلار برای توسعه فناوری تطبیق تبلیغات هزینه کرده است. این استدلال می کند که نباید این مزیت رقابتی را با شرکت های دیگر به اشتراک بگذارد.

پیامدهای بالقوه

اگر قاضی برینکما گوگل را به خاطر اقدامات تجاری ناعادلانه مجرم تشخیص دهد، پرونده به مرحله بعدی متمرکز بر راه حل ها منتقل می شود.

وزارت دادگستری و ایالت های درگیر ممکن است تلاش کنند تا گوگل برخی از بخش های تجارت فناوری تبلیغاتی خود را بفروشد و سالانه ده ها میلیارد دلار درآمد کسب کند.

این مورد در کنار یک پرونده ضد انحصار دیگر که تجارت جستجوی گوگل را هدف قرار می دهد، اتفاق می افتد. در این صورت، گوگل نیز ممکن است مجبور شود مرورگر کروم خود را بفروشد و با جریمه های دیگری روبرو شود.

تأثیر ناشر و تبلیغ کننده

این مورد تنش‌های بین Google و مشتریانش را برجسته می‌کند:

  • ناشران می گویند که برای کسب درآمد بیشتر باید از مجموعه کامل تبلیغات گوگل استفاده کنند.
  • تبلیغ کنندگان احساس می کنند که گزینه های کمی برای دستیابی به مخاطبان بزرگ دارند.
  • کسب و کارهای کوچک نگران افزایش هزینه های تبلیغات هستند.

دولت ادعا می‌کند که تسلط گوگل مانع از درآمد منصفانه ناشران می‌شود و اعلام می‌کند که این شرکت تا این حد است 36% در کمیسیون

گوگل استدلال می کند که “نرخ گرفتن” آن اکنون است 31% و سقوط کرده و از رقبا پایین تر است.

نگاه کردن به جلو

انتظار می رود قاضی برینکما تا پایان سال یک حکم کتبی در مورد این پرونده صادر کند.

این نتیجه می تواند سوابق مهمی را برای نحوه اعمال قانون ضد تراست در بازارهای دیجیتال ایجاد کند.


تصویر ویژه: کن کوک/Shutterstock

منبع